טיפול בפוביות: טיפול קוגניטיבי התנהגותי

פוביה היא פחד לא מציאותי ממשהו, בין אם זה אובייקט, כמו חיה או מצב, כמו נהיגה. פוביות מאובחנות כאשר החרדה בתגובה לגירוי חשש הופך להיות כל כך אינטנסיבי מכיוון שזה גורם מצוקה משמעותית או פוגעת בתפקוד תקין. פוביות ניתנות לטיפול מאוד, ויש להן את הסבירות הגבוהה ביותר לתוצאות חיוביות בהשוואה לכל בעיות פסיכולוגיות אחרות.

אין ספק שהטיפול בבחירה לפוביות הוא טיפול הנקרא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). מחקרים רבים הראו כי אנשים שעברו קורס קצר של CBT יש סבירות גבוהה מאוד לשיפור משמעותי, עם כ 80-90% של אנשים מראה הפוגה מלאה על ידי הפגישה העשירית. השווה זאת עם טיפול בדיבור מסורתי, שבו רק 60% מהחולים משתפרים, ורק לאחר עוברים הרבה יותר מפגשים. אין ספק כי CBT הוא הטיפול היעיל ביותר עבור פוביות, וכל הפרעת חרדה אחרת לצורך העניין.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי לפוביות כרוך באי-התאמת תגובת החרדה מהמצב המפחיד. CBT מסוגל לעשות זאת באופן חלקי על ידי זיהוי דפוסי חשיבה בעייתיים או לא רציונליים, ועזרה לאנשים לקחת על עצמם דרכים חדשות, מסתגלות יותר, על מצבים מאתגרים. לאחר דפוסי חשיבה אלה מועילים יותר ומציאותיים, CBT מסייע לאנשים לכבות את התגובה חרדה על ידי מתן שיטות התנהגותיות כדי לעזור להם להתמודד עם הפחד שלהם ללא חרדה. באמצעות תהליך זה ממוקד מאוד של שינוי מחשבות והתנהגויות, רוב האנשים מראים שיפור משמעותי על ידי הפגישה החמישית שלהם.

CBT משתנה מאדם לאדם, והוא מותאם לכל הצרכים הייחודיים של כל אדם. עם זאת, CBT עבור phobias בדרך כלל כרוך שילוב כלשהו של המרכיבים הבאים:

שינוי מחשבתי: לאנשים עם פוביות לעיתים קרובות יש מחשבות קטסטרופלי ביחס הפוביה שלהם. יתר על כן, רוב האנשים עם פוביות להמעיט ביכולתם להתמודד עם הפחד במצבים קשים. רה-ארגון קוגניטיבי מלמד את האנשים לזהות סוגים שונים של דפוסי חשיבה נגדיים, ולהחליף אותם במחשבות ריאליסטיות יותר, וכתוצאה מכך ירידה בחרדה ובהימנעות.

חשיפה שיטתית: חשיפה פועלת על ידי סיוע לאנשים לתכנן קשר קבוע עם מה שהם חוששים, וחושפים את עצמם שוב ושוב לגירוי חשש עד שהוא מעורר חרדה קטנה או ללא חרדה. זה עובד באמצעות גישה מדורגת, שבה גירוי מעורר חרדה לפחות היא נקודת המוצא. לאחר גירוי הראשון הוא שולט, האדם חושף את עצמה לגירוי כי הוא קצת יותר מפעילה. לדוגמה, עם פוביה עכביש, נקודת המוצא יכול להיות מדבר על עכבישים, ואת הצעד הבא עשוי להיות מסתכל על תמונות של עכבישים. חשיפה בדרך כלל פועלת הכי טוב כאשר קדם על ידי ארגון מחדש קוגניטיבי, כמו החרדה של אנשים לעתים קרובות פוחתת באופן משמעותי ולהרגיש מוכנים יותר להתמודד עם הפחדים שלהם ברגע שהם שינו את החשיבה שלהם.

אימון בתשומת לב: תשומת לב היא דרך להביא את תשומת הלב של האדם להווה. זה עוזר בטיפול פוביה, כי אנשים לעתים קרובות כל כך נלכד על ידי המחשבות שלהם על מה שהם מפחדים, כי הם מתקשים להכיר בכך שכאשר האובייקט של פחד חשופים, זה בעצם לא מהווה איום. במילים אחרות, אנשים יכולים להיות כל כך מוסחת על ידי החשיבה שלהם, כי זה הופך להיות קל לכוון את הסביבה.