דפוסי היקשרות פסיכולוגית

מחקרים מדעיים מראים כי שיטת טיפול קוגניטיבית היא יעילה בסיוע לסובלים מהפרעות פסיכולוגיות כגון הפרעות במצב הרוח. יש לפנות אלינו למכון קוגניטיבי באם מטרתכם היא למצוא פסיכולוג באיזור מגוריכם שיתאים לכם.

סוגי היקשרות

סוגי היקשרות

היקשרות בטוחה היא דפוס היקשרות שהוגדר עי איינסוורתכחלק ממחקר אמפירי שבדק את תאוריית ההיקשרות של בולבי.

במצב זה התינוק סומך על זמינותה והיענותה של האם(או המטפל העיקרי) לצרכיו ומשתמש בה כבסיס בטוח לחקירותיו את העולם.

דפוס היקשרות זה מופיע אצל תינוקות עם אמהות בעלות רגישות גבוהה לצרכי התינוק.

תינוק כזה יכול אמנם לחוות מצוקות אבל הוא בטוח בזמינותה של האם וביכולתה להבין ולעזור לו.

המצב הזר הוא שלב בניסוי בו יצרו אצל התינוק מצוקה כאשר הושאר לבד עם אשה זרה.

איכות ההיקשרות באה לידי ביטוי במפגש המחודש עם האמא, ילדים אלו שמחו לקראת האם ולאחר זמן קצר איתה חזרו לשחק ולחקור.

יש כאן תהליך הדדי: גם האם במצב כזה סומכת על התינוק שיאותת לה אם יהיה במצוקה וזה מקל עליה לאפשר לו להתרחק.

מעגלי התאמה ושיבוש: רגישות האם לאיתותי התינוק במסגרת ההיקשרות אינה מושלמת.

מעקב מראה שב 70% מהפעמים, איתותי ההיקשרות של התינוק מפוספסיםורק אחכ התגובה מתוקנת עי האם. למעגלים הללו של שיבושים והתאמות או תיקונים יש חשיבות התפתחותית רבה, הן מאפשרות לילד לפתח יכולות קוגניטיביות ורגשיות: צורך בהעסקה עצמית יוביל את הילד לחקור ולגלות את העולם ואת עצמו והצורך להרגיע את עצמו ללא עזרה ייפתח בו יכולות לווסת בעצמו את רגשותיו.

תבנית זו של שיבושים והתאמות מוטבעת במודל העבודה הפנימי ודרכו משפיעה גם על האדם הבוגר ומאפשרת לו, אם היא תקינה, להתמודד עם שיבושים במערכות יחסים בחייו.

החרדה של ילד עם דפוס היקשרות חרד נובעת מחוסר ביטחון בקיומו של עוגן בעולם שרגיש ונענה למצוקותיו ולצרכיו, שמישהו ייגש אליו, יבין אותו ויעזור לו כשהוא יפעיל איתותי היקשרות.

הסיבה לחרדה, לפי איינסוורת‘, היא שהאמהות לתינוקות אלו פחות זמינות ורגישות או לא עקביות בתגובתן, התינוק למד שלא תמיד הוא יקבל עזרה ובתגובה הוא מגביר את סימני ההיקשרות או במקרים קשים יותר נמנע מקשר עם האם.

ילדים עם דפוס היקשרות חרד פיתחו שני מנגנונים שאינסוורתהגדירה כ חרד מתנגדוחרד נמנעההתנהגות של החרדמתנגד היא היצמדות לאם וסירוב להיפרד. במפגש המחודש הוא יפגין כעס וסירוב להירגע ולהתנחם. אמא לילד חרדמתנגד מגיבה לאיתותיו באופן חלקי ,לא עקבי ולא מכוונן לצרכיו. הילד פותרזאת עי הפעלה מקסימלית של איתותי ההיקשרות, הוא בוכה, צועק ,נצמד ומאלץ את האם להתייחס אליו, הוא מסרב להתנחם כי רק במצב בכי הוא מקבל את תשומת הלב שהוא רוצה.

הילדים עם הדפוס החרדנמנע מיואשים מהסיכוי לתשומת לב מבינה ומסייעת. ההתנהגות שהם מפגינים היא פרידה בקלות מהאם והתעלמות פעילה ממנה במפגש המחודש: הוא מתנתק ודוחה את ניסיונות האם להתקרב.

ילד כזה הבין שאין לו סיכוי להיקשרות ופותרזאת בהימנעות מהאם ובניסיון לא להציקלה, הוא שומר את איתותי ההיקשרות רק למצבים קיצוניים ומסוכנים ולא מבזב את האנרגיה שלו לשווא.

הצמא שלו לקשר מביא לעיתים לחיפוש קשר עם מבוגרים אחרים.

ילדים כאלה יכולים להידמות מהצד כילדים עצמאיים אבל בליבם הם נתונים בחרדה מתמדת.

Prev 1 of 1 Next
    Prev 1 of 1 Next