הפרעות פסיכולוגיות ואישויות

disorder – בעיות פיזיולוגיות שמקורן בבעיות נפשיות.

Conversion Disorder – בעיה פיזית עם מקור מנטלי בעלת דמיון ביניהם (יד של מאונן החש אשמה משותקת)

“מחקרים בהיסטריה” – 1895. מתבסס על פעילותו עם ברויר בטיפוליה של אנה או.

קתרזיס – התרופה להיסטריה.

אסוציאציות חופשיות – המטופל זורק הכל ללא ארגון ושליטה.

המודל הטופוגרפי – המודע, הסמוך למודע והתת מודע

הליבידו – מקור האנרגיה הנפשית. הדחף המיני.

המודל הסרוקטורלי– איד, אגו, סופר אגו.

איד – פועל לפי עקרון העונג. תת מודע. מכיל את הליבידו.

אגו – היחידי שמתקשר עם העולם החיצון. פועל לפי עקרון המציאות. התנהגות מרוסנת – מוטורי וסנסורי. מודע בחלקו.

סופר אגו – מכיל חוקים מוסריים וכללים חברתיים. מכיל אגו אידאלי (נוצר מאדיפוס) ומצפון (כלל האיסורים)

חרדה – הדרך לצפייה והבנה של קונפליקטים בתת מודע (הנוצרים מכוחות אגרסיביות ומיניות)

קרלו – סבל מכאבי ראש שהפסיקו לאחר הבנת התיעוב שלו לאשתו.

חרדה ריאליתחרדה מאובייקט חיצוני. גם אחרים מגדירים במחריד.

חרדה נוירוטית – דחפי איד מחלחלים למודע. קשורים למין ולהישרדות. מרוסנת ע”י מנגנוני הגנה של האגו. אם מנגוני הגנה נופלים מפתחים נוירוזה (הפרעת אישיות). אם עדיין אין הקלה תתפתח פסיכוזה.

חרדה מוראלית – התנגשות בין האיד והאגו לבין הסופר אגו. ביצענו מעשה. אדם שבוגד.

פוביות – חרדות נוירוטיות ומוראליות שעברו הסבה לריאליות.

מנגנוני הגנה – לא מודעים.

  • הדחקה respression – יכולה לחזור באמצעות פליטת פה פרוידנית parapraxis. צורך ליבידו שלא יושקע בתהליך בריא.
  • רגרסיה regression – חזרה אחורה בשלב התפתחותי שהיה נוח יותר.
  • השלכה projection – מורכב מדחיית פחד או דחף עצמי והשלכתו על האחר/ים. לאחר ההשלכה ניתן להתנהג לאחר בהתאם לתכונה המושלכת.
  • השלכה עצמית introjection – השלכה עצמית של תכונות האחר. נפוץ כשילדים משליכים את תכונות הוריהם על עצמם.
  • אינטלקטואליזציה intellectualization – מינוח מדעי לתהליך רגשי.
  • רציונליזציה rationalization– תירוצים.
  • היפוך תגובה Reaction Formation – חיים בהפך המוחלט של הדחף האסור. הכומר הסוטה.
  • עידון sublimation – מנגנון הגנה בוגר ושימושי. ניתוב דחפים אסורים אל התנהגויות מקובלות.

 שלבי התפתחות – ליבידו עובר ממקום למקום. קיבעון כעצירה התפתחותית. קיבעון הוא גם כתוצאה ממוכנות ביולוגית.

  • אוראלי 0-2 – עקרון העונג. אוטו אירוטי נרקסיסיטי. תחילת התגבשות האופי. סדיסטי אורלי.
  • אנאלי 2-4 – שליטה בצואה. עקרון המציאות. האגו מתחיל לצמוח מהאיד.
  • פאלי 4-6 – אוננות והשתנה כמקור עונג. אדיפוס ואלקטרה. סופר אגו. חרדת הסירוס וקנאת הפין. ההטרוסקסואלית הנשית אינה גנטית אלא תוצאה.
  • חביון 6-12 – ליבידו בהשהייה. סובלימציה. השלכה הזדהותית עם בני מינם.
  • גניטלי 12 – ליבידו גדל עם הורמוני מין.

הומוסקסואליות – קיבעון פאלי.

המקרה של דורה – ניתוח החלומות של דורה. חלומות זה חשוב. הטיפול נכשל.

שכחה מודעת ולא מודעת – הזיכרון גמיש ובר עיצוב. זכרונות אמיתיים וזכרונות כוזבים.

העברה – יכולה להיות חיובית או שלילית. מובילה להתנגדות. יכולה להיות אירוטית. שלילית או אירוטית מובילות ליותר התנגדות. התנגדות זה טוב.

העברה נגדית – המטפל לא באמת נטרלי וצריך להיות מודע. לא ניתן למניעה.

חזרה כפייתית – חזרה לא מודעת על חוויות העבר.

יצר המוות – נוסף ב-1920 כמשלים ליצר המין.

נוירוזה – השתלטות הסופר אגו.

פסיכוזה– השתלטות האיד.

הגנות תלויות תרבות

סקסואליזציה – לעשות סקסואליזציה לגורמי פחד.

אידאליזציה/דבולואציה – הרגעה דרך התמזגות עם אובייקט חזק.

הפנמה והזדהות – סידרום סטוקהולם.

אסוציאציות מילים – מבחן שפותח ע”י יונג.

מנדלות – כלי להגשמה עצמית. כל חפץ עגול בין אם בחלום או במציאות. צלב וכפולות המספר 4.

נפש – סך האישיות. מודע ולא מודע. מכיל אגו, לא מודע עצמי ולא מודע קלוקטיבי

אגו – מודע.

לא מודע אישי – חלקים נשכחים או מודחקים. מכיל קומפלקסים.

קומפלקס – אוסף של ארכיטיפים (מולדים) של נושא בעל משמעות אישית.

לא מודע קולקטיבי – לא מודע. מקריות. לא ייחודי לפרט מסוים. תלוי גזע. זכרון אבותינו.

  • ארכיטיפים – אב טיפוסים של מראות, חפצים וסוגי אנשים.
  • פרסונה – מסכה חברתית. פרסונה מפותחת – איבוד זהות עצמית או חשיבות עצמית מופרז. תסביכי נחיתות – אי עמידה בסטנדרטים של הפרסונה.
  • אנימה ואנימוס – מין נגדי. מבוסס חוויות של אבותינו עם המין הנגדי. אדם בריא מאזן בין השניים. צד נשי מושך לריק.
  • הצל – יחסינו עם המין שלנו. אלימות חייתית. האגו צריך לפתח פרסונה שתרסן את הצל אבל לא יותר מדי שלא יהיה שטחי.
  • עצמי – כלל האישיות. המרכזי של הלא מודע. דוחף לאיזון הרמוניה והגשמה עצמית.

פסיכותרפיה יונגיאנית – המטפל מסביר את עצמו (בניגוד לפרויד). וגם שילוב התת מודע בטיפול ולדבר איתו כיישות נפרדת.

סינכרוניזציה – ייחוס משמעות לדפוסי מאורעות שנראים חסרי משמעות בעיני העיוורון המערבי.

נומינוסום – קומפלקס חזק בתת מודע שמכוון את האישיות. כיוון אלוהי. מאפשר גישה דתית.

מחלות נפש – חדירת התת מודע למודע ופירוקו. שלארכיטיפ מסוים אין סמל שדרכו מקבלים משמעות זו סכנה גדולה.

שיטות פאראפסיכולוגיות – נועדו להגביר את קול התת מודע. גם פירוש חלומות כדי להבין את “האדם העליון”

הפנמה והחצנה – מדד חשוב של יונג לאישיות האדם.

אתגר המבוגר – אינדווידואציה בלי מגלומניה. אין דגש על יחסים בין אישיים. תקרה בגיל מבוגר. יש להפריד את האני מהקולקטיבי ומהאומניפוטננטיות ולהשתחרר מהפרסונה.

גורמים חברתיים – לדעתו הם המעצבים את האינדווידואל.

סגנון חיים –משתקף ביחסי מין ונישואין, לימודים ותעסוקה ובמשפחה ומערכות היחסים החברתיות.

חשיבות החברה – הפרט צריך להביע עניין בה ובתרומה לה. מערכות ביןאישיות חשובות וזו הסיבה לפיצול מפרויד ששם דגש על מין.

רעיונות אדלר מבוססים על האישיות החברתית

  • סופיות בדיונית – הנעה מצפיות העתיד ולא מהעבר. גם בדיות יוצרות מוטיבציה. אדם בריא זונח בדיה לא רלוונטית ונוירוטי מחזיק בה.
  • חתירה לעליונות – רצון לכוח ושליטה (לא בהכרח על אחרים).
  • רגשי נחיתות – כתוצאה מחסרונות אמיתיים או מדומים. פיצוי בצורה אנוכית או תבוסה או כמנוע להשגיות (המחאה הגברית).
  • עניין חברתי – רצון לתרום לחברה (כתוצאה ממהחה”ע 2)
  • סגנון חיים – הכי טוב זה הבעת עניין חברתי. לא טוב: תוקפני מדי, תלותי ונמנע.
  • העצמי היצירתי – כוח מאפשר יצירה של סגנון חיים מתוך תורשה וחוויה.

סדר הלידה – חשוב בבניית האישיות. בכור אחראי אבל אולי חסר בטחון מאובדן המרכזיות. יכול להיות פושע אבל גם שמרן יותר (רופא וכד’).  אמצעי יתרה בבכור על השגים ובצעיר על תשומת לב. שיתוף פעולה ועניין חברתי. צעיר מפונק.

נוירוזה – רציונאליזציה של חסרונות

דיכאון – רגשי נחיתות עמוקים ביותר.

פרנויה – המאבק לעליונות בעולם דמיוני בו הם נרדפים.

סכיזופרניה – ניתוק מהעולם כתוצאה מהייאוש מהמאבק לעליונות.

הומוסקסואליות – צמצום שדה המשחק לחצי עולם.

פשיעה – ליקוי בענין חברתי.

פסיכותרפיה אדלריאנית – אחד מול השני. הבנת המטפל. חינוך מחדש. שינוי חשיבה. רקע לקוגניטיבי.

 

Prev 1 of 1 Next
Prev 1 of 1 Next

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן