טיפולים שונים לבעיות נפשיות ופסיכולוגיות

מה מטרת הטיפול?

באיזה אופן שונה הטיפול הפסיכולוגי הקליני מטיפולים אחרים (כמו טיפול של מאמן, קורא בקפה וכו’)? כיום אין לכך הגדרה ברורה מלבד התעודה שקיימת למטפל קליני ואינה קיימת לשאר.
המטרה העיקרית בסופו של דבר היא שהטיפול יהיה יעיל, אפקטיבי.

סוגי טיפולים:

  1. פסיכותרפיה- טיפול בדיבור
  2. טיפול תרופתי

הפרעה פסיכולוגית- הפרעה של הMIND. הפרעה במחשבות, ברגשות, באופן בו אנו מתארים זכרונות.

גורמים למצוקה, distress.

מה ניתן לעשות בכדי שהמחשבות לא יגרמו לנו למצוקה?

סוגי פסיכותרפיה עיקריים:

  1. יש לנתח ולפרש את המחשבות, רגשות וזכרונות בכדי שלא יגרמו לנו למצוקה. צריך להבין אותם לעומק ולתייחס לכל מילה שנאמרת.
  2. אם המחשבה גורמת למצוקה צריך לשנות את אופן המחשבה.
  3. בכדי שהמחשבות לא יגרמו לנו למצודה אנו צריכים ללמוד לחיות עם המחשבות הטורדניות (הגל שלישי של הטיפולים).
  • פרויד- הראשון שטען כי ניתן לטפל בבעיות נפשיות באמצעות דיבור. טען שהמקור של המצוקה הוא ב”לא מודע”, הוא פיתח שיטות שונות בכדי לחשוף את אותו הלא מודע כי רק באמצעות חשיפה זו נוכל לטפל בהפרעה. פיתח את שיטת האסוטיאציה החופשית כדרך להגיע ללא מודע. התעסק גם בניתוח חלומות משום שהוא שער ללא מודע.
    הטיפול שפרויד מציע נקרא פסיכואנליזה.
    הגישה המודרנית לטיפול של פרויד- טיפול פסיכודינאמי, מכיל אלמנטים מהשיטה של פרויד אך הוא פחות אינטנסיבי. הטיפול אינו ממוקד בדר”כ, והמטופל הוא זה שקובע את האג’נדה הטיפולית (הדברים נעשים בצורה חופשית שאינה שיפוטית).
  • אהרון בק- הראשון שטען שיש לשנות את המחשבות בכדי לטפל בהפרעות נפשיות, טיפול CBT. קשה למצוא את המכנה המשותף בין גישה זו לבין הגישה של פרויד.
    לCBT ישנם שני מרכיבים- קוגנטיבי והתנהגותי.
    קוגנטיבי- המחשבות הם מוטות ולא תמיד נכונות, בעלי הפרעות מפרשים בצורה לא נכונה מחשבות ורגשות. על המטפל ביחד עם המטופל למצוא דרך לשנות את המחשבות.
    peסוג טיפול אשר חושף את האדם לזכרונות הטראומתיים שלו, גורם לו להתמודד עם זיכרון זה.

מאפייני הטיפול:

  1. מטפל מסוג CBT מסביר למטופל את המנגנון העומד בבסיס ההפרעה ומסביר לו כיצד על הבסיס הנ”ל הוא יבנה את דרך הטיפול, הבנת המנגנון היא חלק מהטיפול.
  2. הטיפול הוא מאוד מכוון מטרה, מתחילים את הטיפול מהבעיה המרכזית ומשם רוב הדברים יכולים להיפתר מעצמם.
  3. בCBT לא מתרכזים בסיבות אשר גורמות להפרעה (לא תמיד ניתן לדעת את הסיבה וגם משום שהסיבה אינה חשובה לפתרון).
  4. המטפל הוא אקטיבי ומסביר בצורה ברורה על סוג הטיפול.
  5. ישנן “שיעורי בית”, על המטופל להמשיך ולטפל בבעיה גם בבית ולא בנוכחותו של המטפל.
  6. אורך הטיפול הוא קצר יחסית לטיפול פסיכודינאמי.

דיכאוןהטענה היא כי עצב ודכאון אינם נמצאים על אותו הרצף, אדם שלא חווה דיכאון קליני לא יוכל להבין את ההרגשה. אחד הטיפולים שנמצאו יעילים מצב זה- ללמד את האדם לא להקשיב למחשבות של עצמו, לא לקחת ברצינות את המחשבות של עצמו משום שזה מה שגורם לייאוש ולחוסר התפקוד.

הטיפול כולל רשימה של משימות התנהגותיו אקטיביות, עליהם לבצע מטלה אחר מטלה. העשייה עצמה גורמת לשינויים קוגנטיביים, זוהי אינטרקציה בין ההתנהגות לבין הקוגניציה.

חרדהנמצא כי להפרעות אלה טיפול CBT מאוד יעיל. במצבים של חרדה אנשים מנסים להימנע ממצב בו החרדה עלולה לצוף (יציאה לעבודה, יחסים בין אישיים וכו’), במצב זה לא ניתן לגרום להכחדה של החרדה. בטיפול CBT חושפים את האנשים למצבים אלה ומנסים להכחיד את סימני החרדה.

פוביה- אנשים אשר חווים פוביה למעשה מפחדים ממשהו ספציפי, ככל שהפחד הוא יותר ספציפי טיפול הCBT יעיל יותר. בכל סוגי הפוביות מנגנון הפעולה הוא דומה ועל כן דרך הטיפול יעילה בכל סוגי הפוביות.

הטיפול נעשה בצורה היררכית (חשיפה איטית, כל פעם עולים שלב).

פאניקה- אנשים אשר חווים פאניקה מנסים להימנע מלהגיע למקומות אשר עלולים לגרום להתקף זה, דבר אשר פוגע בתפקוד היום-יומי שלהם.

OCD– סוג של הפרעת חרדה, האדם עסוק במחשבות אובססיביות על דברים אשר מטרידים אותו. מחשבות אלה פוגעות בתפקוד וגורמות לחרדה גדולה. צורת ההתמודדות היא חזרה על פעולות מסויימות בכדי להשקיט את המחשבות הטורדניות.
תופעת הדוב הלבן- כאשר מבקשים מאיתנו לא לחשוב על דב לבן אנו במיידי חושבים על הדב, כך חשים הסובלים מOCD.
הפתרון בהפרעת OCD אינו שליטה במחשבות משום שהדבר אינו אפשרי במצב זה, הדרך להתמודד היא ללמוד לקבל את המחשבות הללו.
קבלת המחשבות היא סוג של טיפול חשיפה משום שהאדם אינו מנסה להדחיק את המחשבות. העקרון מאחורי דרך טיפול זו היא להבין כי אין סכנה מאחורי המחשבות שלנו. החשיפה אמורה לגרום להכחדה את חשוב לזכור כי קיימת גם החלמה ספונטנית ויש לציין זאת בפני המטופל.

  • ACT– קבלת המחשבות הטורדניות. העקרון של טיפול זה הוא הרעיון שניתן לקבל את המחשבות המטרידות והמפחידות שלנו וללמוד לחיות איתן. מקור הסבל הוא הMIND ואין צורך להילחם בו אלא לקבל אותו.
    ברגע שאנו מקבלים את המחשבות נוצר ריחוק- בין מה שהמחשבה אומרת לנו על עצמינו לבין מה שאנו רואים וחושבים על עצמינו.
  • סוגי פסיכותרפיות- פסיכותרפיה מתרכזת בשינוי דרך חשיבה והתנהגות.
    • פסיכותרפיה התנהגותית: על בסיס למידה והתנייה. לאתר מה גורם להתנהגות הבעייתית וכיצד ניתן לשנות אותה.
    • טיפול חשיפה: חשיפה לגירוי הגורם להתנהגות אבנורמליות ולמידת טכניקות להתמודדות עם תופעות המופיעות בעקבות חשיפה לאותו גירוי.
    • חיזוק סלקטיבי- חיזוק התנהגויות מסויימות אשר עוזרות לנו להתמודד עם חיי היום יום ונחשוב “לנורמאליות”.
    • שימוש במודל- צפייה באדם אר מתנהג באופן “נורמאלי”, סוג של חיזוק להתנהגות נורמאלית.
    • משחק תפקידים- באמצעות משחק התפקידים אנו מעמידים את המצב בסיטואציה עליה הוא רוצה להתגבר אך ללא התנאים אשר גורמים לו לחוסר נוחות. בצורה זו הוא יכול להתאמן על צורת ההתנהגות הרצויה.
    • רגולציה עצמית- על המטופל להמשיך בטיפולים גם ללא נוכחות המטפל, היחשפות בצורה הדרגתית בחיי היום יום לגורם הפחד גם ללא נוכחות של המטפל.
  • טיפול הומוניסטי- במרכז הטיפול עומד הרעיון כי האדם הוא שלם ונמצא בתהליך מתמשך של שינויים והתהוות. שיטות אלה מנסות לסייע ללקוחות להגדיר את החירות שלהם, להעריך את עצמם יותר, לטפח את היחודיות שלהם וכו’.
  • טיפול זוגי/משפחתי- טיפול קבוצתי אשר נועד לאפשר לכל חברי הקבוצה להתמודד יחדיו עם הסיטואציה ולהגיע יחדיו לפתרון משותף אשר יקל על כלל הקבוצה בהתנהלות היום יומית.
  • טיפול תרופתי-
    • סכיזופרניה- קבוצת התרופות המשמשת לטיפול בסכיזופרניה היא Phenotiazines (לדוג’ Chloropromazine): חוסמים את פעולת הדופאמין על ידי היקשרות לרצפטורים הפוסט-סינאפטיים ומניעת היקשרות של הדופאמין.
    • דיכאוןפועלים על ידי הגדלת הזמינות של סרוטונין ו-NE, אשר חסרים במקרים של דיכאון.
    • חרדה- קבוצת ה-Benzodiazepines (לדוג’ ואליום, ליבריום ו-Xanax). מקלים על המתח וגורמים לתחושת נמנום. מדכאים את פעילות ה-CNS. משמשים לטיפול בהפרעות חרדה, פוביות וגמילה מאלכוהול. אמנם יעילים לטווח הקצר אך יש בהם שימוש יתר ויעילותם לטווח ארוך מוטלת בספק.
  • טיפול בשוק חשמלי- מתן שוקים חשמליים חלשים כדי לדמות התקף אפליפטי קל. בעבר היה בשימוש נרחב, כיום במקרים של דיכאון חמור, בעיקר כשהמטופל אינו מגיב לתרופות.

אפקטיביות הטיפול-

השאלה החשובה ביותר אך אינה נשאלת מספיק על ידי הפסיכולוגים המטפלים.
הדרך היחידה לבדוק האם הטיפול הוא אפקטיבי היא בשיטה מדעית- קיים בטיפול התרופתי אך לא מפותח מספיק בטיפול הפסיכולוגי.
מטפלי CBT מאוד מאמינים בשיטה המדעית וטוענים כי ניתן למדוד את האפקטיביות באמצעות שיטה זו אך מטפלים פסיכודינאמים אינם מסכימים עם כך.
ישנם טיפולים פסיכודנאמים אשר נבדקו מדעית (נבנה פרוטוקול טיפולי) והם נקראים טיפולים פסיכודינאמים קצרי מועד.
חשוב לזכור כי גם טיפולים פסיכולוגיים מביאים לשינויים במוח ולא רק טיפול תרופתי.

 

Prev 1 of 1 Next
Prev 1 of 1 Next

למידע נוסף ניתן לקרוא כאן