טיפול בחרדות

הפרעת חרדה היא מההפרעות הנפשיות הנפוצות, ומשפיעה לרעה על מרבית תחומי החיים של הסובלים ממנה. חרדה היא תחושה של חוסר נוחות אינטנסיבי שנגרם מגירויים מסוימים. כתוצאה מכך, בדרך כלל הסובלים מחרדה ינסו להימנע ככל האפשר מאותם גירויים, מה שרק יכניס אותם אל תוך מעגל בלתי נגמר של חרדה והימנעות. קיימות שיטות שונות לטיפול בחרדות, ביניהן טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי, ביופידבק, וטיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT).

טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוא מהשיטות המובילות לטיפול בחרדות. מדובר בטיפול ממוקד ויעיל, בעל משך קצר ומוגבל – לעתים נראות תוצאות אחרי שמונה מפגשים בלבד. הטיפול מתמקד בזיהוי האופן שבו מחשבות שליליות משפיעות על רגשות ועל התנהגויות, ובשינוי דפוסים אלה. המטפל ילמד את המטופל טכניקות הרגעה ויפעל לשנות מחשבות שליליות ודפוסי התנהגות בעיתיים.

במהלך הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי, המטופל ילמד לערער על מחשבותיו השליליות. ראשית, הוא ילמד לזהות את המחשבות השליליות כשהן תוקפות אותו, ואת הרגשות וההתנהגויות שהן גורמות. אחרי שלמד לזהותן, הוא ילמד לערער עליהן באמצעות שאילת שאלות כמו “האם המחשבה הזאת מבוססת?”, ו”מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות?”. השלב הבא הוא החלפת דפוסי המחשבה הישנים באופן מחשבה פחות שלילי. הלך המחשבה החדש לא צריך להיות אופטימי יתר על המידה, אלא ריאליסטי ושקול. טכניקה זו חשובה מאין כמותה לטיפול בחרדות, כי היא מנטרלת את המנגנון שעומד בבסיס החרדה.

CBT משתמש גם בשיטה של חשיפה הדרגתית לפחדים. המטרה היא לעזור למטופל להתמודד עם פחדיו בלי להגיע למצב של חרדה. המטפל בונה רשימה של מצבים המדורגים על פי מידת החרדה שיגרמו למטופל, שמובילים בסופו של דבר לסיטואציה המפחידה עליה מנסים להתגבר. במהלך המפגשים המטופל נחשף, שלב אחרי שלב, למצבים מתוך הרשימה, תוך שימוש בטכניקות הרגעה כמו נשימות עמוקות והרפיית שרירים. כשהמטופל מרגיש בנוח עם השלב בו הוא נמצא, אפשר לעבור לשלב הבא, עד שמגיעים להתמודדות מוחלטת עם הפחד.

היעילות והמשך הקצר של הCBT הופכים אותו לשיטה טובה לטיפול בחרדות, אך יש לו גם חסרונות. ראשית, הוא דורש השקעה רבה של המטופל, גם מחוץ למפגשים. המטפל אמנם נותן לו כלים להתמודדות, אבל המטופל צריך ללמוד ליישם אותם בעצמו. בנוסף, טיפול זה לא עוסק בחקר המקורות הרגשיים לחרדה אלא רק בהתמודדות מעשית עם החרדה עצמה, ולכן ייתכן שלא יתאים לטיפול בחרדות הנובעות ממקור רגשי עמוק.

שיטה נוספת לטיפול בחרדות היא טיפול פסיכולוגי. טיפול זה מתקיים באמצעות שיחות בין מטפל ומטופל, ובניגוד לCBT, אינו מוגבל בזמן או ממוקד מטרה, אלא חוקר את מלוא העולם הרגשי של המטופל ואת מכלול חוויותיו. המטפל והמטופל פועלים יחד להגיע לשורש הרגשי והאישיותי של הפרעת החרדה, ובסופו של דבר לשפר את איכות חייו של המטופל. כל זה מתרחש תוך בניית תחושת ביטחון ואמון בין השניים, מה שעוזר לשפר את תחושת הביטחון הכללית של המטופל.

מידע נוסף:

Therapist Aid (2012-2018). ‘Treating Anxiety with CBT’. https://www.therapistaid.com/therapy-guide/cbt-for-anxiety

טל, א. (2017). ‘איך מטפלים בחרדות?’. מרכז ד”ר טל. https://www.drtal.co.il/%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%95%D7%AA_%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C_%D7%91%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%94