1. מבוא

מבוא הפסיכלוגיה ההתפתחותית מתעסקת בשינויים שעובר אדם בחיים מיומו הראשון (ואפילו עוד בהיותו תא מופרה) ועד האחרון, ולא בילדים בלבד כפי שנהוג לחשוב. שלוש שאלות מעניינות את הפסיכולוג ההתפתחותי: המשכיות

קריאה נוספת...

2. שיטות מחקר

שיטות מחקר שאלות של המשכיות, הדרגתיות אל מול התפתחות בשלבים, תורשה מול גנטיקה, עליהן דנו בשיעור הקודם, חשובות לנו בעיקר על מנת להעריך עד כמה ניתן או כדאי להתערב בהתפתחות,

קריאה נוספת...

3. גישות התפתחותיות

גישות התפתחותיות הגישה הקונסטרוקטיביסטית של פיאז'ה (1896 - 1980) הגישה הקונסטרוקטיביסטית מאמינה שליחיד יש תפקיד פעיל בייצור המחשבה, בני האדם מייצרים את הידע, בונים אותו בצורה פעילה. התיאורטיקן הכי פעיל

קריאה נוספת...

4. גנים ותורשתיות

גנים ותורשתיות כל ההתפתחות מתבססת על האינטראקציה בין תורשה ובין סביבה.  לכל בניהאדם יש גנים פגומים שהיו יכולים להוביל לפגם התפתחותי כזה או אחר, לרב הגנים הפגומים הם רצסיביים ואינם

קריאה נוספת...

5. תקופת הינקות

תקופת הינקות תחילתו של השלב הראשון הוא ברור, ברגע שהתינוק נולד, אך סיומו הוא נתון לויכוח - יש שיאמרו כי השלב הראשון מסתיים כאשר התינוק מתחיל לדבר, אך הדעות חלוקות.

קריאה נוספת...

6. ההתפתחות הקוגניטיבית

ההתפתחות הקוגניטיבית שני התיאוריות המרכזיות במתייחסות להתפתחות הקוגניטיבית היא הגישה הפסיכומטרית ותיאורית ההתפתחות של פיאז'ה. בגישה הפסכומטרית בודקים את ההבדלים הבינאיישים בין ילדים ועל פיהם קובעים מי הוא הילד האינטליגנטי

קריאה נוספת...

7. התקשרות

התקשרות כל הניסויים של הארלו מספרים על ההתקשרות ומרכיביה, בשביל לייצר הרגשה של בטחון והתקשרות יש צורך בקשר פיזי, במגע. על מנת שהקשר בין האם לילד יהיה חיובי ויעזור לילד

קריאה נוספת...

8. הפעוטות

הפעוטות בגילאים שנה וחצי עד שנתיים עובר הפעוט שינויים רבים: שינויים מוטוריים - התנועות הופכות להיות יותר אלגנטיות, עדינות, השליטה הפיזית בגוף מתפתחת בצורה ממש יפה, הם פחות ופחות מסורבלים.

קריאה נוספת...

9. התפתחות קוגניטיבית בילדות המוקדמת

התפתחות קוגניטיבית בילדות המוקדמת הילדות המוקדמת מתאפיינת בכך שהילדים רוצים לשחק כפי ש'צריך לשחק', באופן הראוי, הם רוצים לקרוא לאובייקטים בשם שלהם - הם מנסים להידמות לעולם האמיתי, התהליך הזה

קריאה נוספת...

10. התפתחות חברתית בילדות המוקדמת

התפתחות חברתית בילדות המוקדמת בגיל הרך ישנן עפ"י אריקסון התפתחות שמגיעה באמצעות שני קונפליקטים: אוטונומיה מול בושה וספק ויוזמה מול אשמה  - הילד לומד מה נכון לעשות ומה אינו נכון

קריאה נוספת...

11. השינויים הפיזיים בהתפתחות הילדים בגילאים 6-12  ובריאות הנפש

השינויים הפיזיים בהתפתחות הילדים בגילאים 6-12  ובריאות הנפש   שינויים פיזיים - המוח: מוחו של האדם מתפתח כל הזמן, אך בגיל שבו הילדים נכנסים לבית הספר קורים שינויים מאוד דרסטיים

קריאה נוספת...

12. התפתחות קוגניטיבית בגילאים 6-12

התפתחות קוגניטיבית בגילאים 6-12 בשלב השלישי של ההתפתחות הקוגניטיבית אצל פיאז'ה, בגילאים 6-12, הילדים מודעים לחוקי הטבע והפיזיקה במידה רבה, ולכן הופעתו של קוסם למשל ירתק יותר ילדים בגילאים אלו

קריאה נוספת...

13. בית הספר

בית הספר לבית הספר יש השפעה על ההתפתחות קוגניטיבית והחברתית של הילד. ההליכה לבית הספר והתחלת הלמידה של עולם הבוגרים מתרחשת באחוזים גדולים בעולם ופחות או יותר באותה שכבת גיל.

קריאה נוספת...

14. התפתחות חברתית והתפתחות האישיות

התפתחות חברתית והתפתחות האישיות בגילאי בית הספר המוקדמים הילדים מתחילים להעביר יותר ויותר זמן בחברת עמיתים (קבוצת שווים) ופחות עם הוריהם. השינוי הזה מוביל להתפתחות משמעותית מבחינה חברתית בשל העדר

קריאה נוספת...

15. התפתחות המין

התפתחות המין התפתחות המין מתאים לגיל הילדות האמצעית למרות שיש התפתחות מגדרית כבר החל מהגיל הרך (בנות מגיל שנה וחצי), אבל רק בגיל בית הספר היסודי ניתן לראות כי ההבדלים

קריאה נוספת...

16. גיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות ההתפתחות הקוגניטיבית הגדולה ביותר, עפ"י פיאז'ה, נעשית בגיל ההתבגרות, בתקופה שבין הילדות והבגרות. בגילאים אלו ניתן להתחיל לחשוב בצרוה היפוטתית, מחשבה תיאורטית על מושגים תיאורטים (מהו כבוד? מהו

קריאה נוספת...