מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

עומק ותפיסה

תפיסה - עומק, אוקולומוטרייה תפיסת עומק (Depth Perception) או: תפיסת תלת-ממד. היכולת לראות את הממד השלישי / לראות עומק / לראות למרחק. דרושה ע"מ שנוכל לתפקד כראוי בעולם הפיזיקלי התלת-ממדי המקיף אותנו (למשל לתפוס חפץ שנזרק אלינו). בעיית ההיפוך (Inverse Problem) לעומת האופן המוגדר והברור שבו נוצרת התמונה הדו-ממדית על הרשתית, איננו יודעים כיצד המח [...]

זיכרון

זיכרון הרבה פעמים נרצה בעצמנו לבחור צד או להחליט מהי האמת האמיתית, אך לאו דווקא הדבר אפשרי. הזיכרון יוצר תופעה של פיקציות או זכרונות מדומים, אך כמו שהוא מתעוות, כך הוא גם "משתפר"- המסקנה שלנו היא שהזיכרון דינמי- לטוב ולרע.  ברטלט, חלוץ המחקר הקוגנטיבי בעינייני זיכרון, ראה מאמץ למצוא משמעות.  ברוח הפסיכואנליזה הקלאסית נכון להגיד שאולי למשמעויות הנסתרות יש תפקיד מפתח להבנה [...]

הזכרונות שלנו וההשלכות להם

הזכרונות שלנו וההשלכות להם החוסר אמינות של הזכרון כהבנה אובייקטיבית של המציאות הופך להיות מאוד ברור, הדבר מוביל לשאלות תהומיות לגבי הרשאה של עבריינים\"קורבנות" של זכרון מוטעה.  ההבנה שלנו קיום מבחינה מדעית של הזכרון יכולה לעזור למערכת הצדק, אם תבין גם היא שיש גבול לרמה שאפשר להסתמך על עדויות הקשורות בזכרון.  הזיכרונות שלנו נראים לנו אולי ממשיים ואמיתיים אך מבחן המציאות מראה שזכרונות יכולים "להיאבד", להשתנות [...]

למידה

למידה למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר אך באופן הדרגתי מתרגלים אליו ומגיבים פחות. Sensitization: תגובה מוגברת בתגובה לגירוי. לדוג' כשנכנסים לסמטה חשוכה מגיבים בצורה קיצונית יותר לגירויים כגון צופר. אורך החיים של שתי תופעות אלו הוא יחסית קצר אך חשיפה ממושכת עשויה לגרום ללמידה ארוכת טווח.  [...]

תפיסה

תפיסה אשליות – אשליה היא תפיסה מוטעית או מעוותת.   אשליית הירח (moon illusion) – כאשר הירח קרוב לאופק הוא נראה עד 50% גדול יותר מאשר כשהוא גבוה בשמים, למרות שבשני המיקומים גודל התמונה על הרשתית נשאר זהה. ההסבר לכך הוא שהמרחק הנתפס לאופק הוא גדול מהמרחק לזנית. המרחק נתפס כגדול יותר והוא שמוביל לגודל הנתפס כגדול יותר. [...]

חקר התפיסה

חקר התפיסה רשתות פשוטות (Simple networks) – רוב המחקר על שלב ההתאמה השתמש בתבניות פשוטות, בעיקר באותיות ומילים. הרעיון הבסיסי הוא שאותיות מתוארות במונחים של תכונות מסוימות, ושהידע אילו תכונות מתאימות לאיזו אות מאוחסן ברשת של קשרים. תיאוריות אלה מכונות מודלים מקשרים (connectionist models). כל תכונה נחשבת לקשר (node) ברשת. חיבור בין תכונה לבין אות, פירושו שהתכונה היא חלק מהאות. אם תכונה מופעלת, [...]

אינטליגנציה ואישיות

אינטליגנציה ואישיות הבדלים בין אישיים: כיצד אנו מודדים את ההבדלים בין אנשים שונים בתכונות אופי ובאישיות? אינטלגנציה- כיצד מגדירים אינטלגנציה וכיצד מודדים אותה? הדרך שבה אנו נמדוד אינטלגנציה מושפעת מהאופן שבה נגדיר  אותה. ההנחה היא שאינטלגנציה היא קבועה ואינה משתנה. הערכת כלי מדידה: מהימנות (reliability)- עד כמה המבחן מדוייק, כל פעם צריכה לצאת אותה התוצאה. [...]

זיגמונד פרויד- הגישה הפסיכודינמית

זיגמונד פרויד- הגישה הפסיכודינמית פסיכודינמיקה: מתייחס למאבק התמידי של היבטים שונים של האישיות. אישיות היא מערך של תהליכים ועיבודים.   המודל הטופוגרפי: גורס כי החיים הנפשיים יכולים להיות מיוצגים על ידי שלושה שלבים של מודעות: מודע, תת מודע ולא מודע.   מודע: מכיל את התחושות והחוויות שאנחנו מודעים אליהם ברגע מסוים. חלק קטן מהחיים המנטאליים נמצאים בו.   תת מודע: נקרא גם "זיכרון נגיש". כולל [...]

מבחני ציור

מבחני ציור- ציור בית עץ ואדם  הבית אמור לשקף תפיסה פנימית של בטחון, הזהות הבסיסית החברתית שלנו.   העץ אמור להיות סמל של העצמי הגופני שלנו (האדם עץ השדה) אנו כולנו צומחים ונובטים, מניבים פירות.  האדם אמור לשקף את החלק היותר מודע בנו.   הנבדק מתבקש לצייר בית עץ ואדם בסדר הזה מתוך הנחה שהאדם לא יוכל להבין מדוע הוא מתבקש לצייר כל אחד מהחלקים וכך [...]

מבחני ציורים

מבחני ציורים אנחנו נתמקד בסוג מסוים של מבחני סימולציה, נתייחס למבחני הציורים והם מבוססים על ההנחה שבדרך שבא אדם מצייר בית או עץ או דמות, אפשר להכליל איך הוא מתנהל ביום יום, ועוד הרבה דברים  יש קונצנזוס באוכלוסייה הקלינית איך בנוגע לקשר בין האופו שבו אדם מצייר – להתנהלות שלו במרחב של A4- להתנהלות שלו בשאר חייו.  מבחני ציורים – "צייר לי כבשה"  [...]

Load More Posts