כיצד להימנע מהעברת חרדות לילדים

בכוחה של חרדה לעבור בתורשה, אך כמו רוב ההפרעות הנפשיות היא מושפעת הן מהגנטיקה והן מהסביבה. אמנם אינך יכול להסיר מילדך את הגנים בעלי הנטייה לחרדה, אבל אתה בהחלט יכול לוודא שהדרך שבה אתה מגדל אותו לא תחריף נטיות קיימות. להלן שש דרכים להפגין פחות חרדה מול ילדיך, ולאפשר להם לראות את העולם לא כמקום מפחיד אלא כמקום מלהיב.

1. אל תשליך את חוויות העבר שלך על חייהם: קשה לבצע זאת, מכיוון שאהבתך הרבה לילדיך גורמת לך לרצות להגן עליהם מפני הקשיים שחווית אתה בילדותך. אך ההורים הרבים ששוגים בעניין גורמים לילדיהם להרגיש חרדה כלפי סוגיות שאין להם שום סיבה לדאוג מהן. לדוגמה, אם שילדים אחרים היו נטפלים אליה בילדותה וכעת סובלת מחרדה חברתית יכולה להגיד לבת שלה ביומה הראשון בבית הספר: “אם מתנהגים אלייך לא יפה, פני ישר למורה”. ייתכן שהילדה לא חשבה אפילו על האפשרות הזו, אבל עכשיו היא בהחלט חושבת עליה, וסביר הרבה יותר שתפנה למורה אפילו לגבי דבר קטן שלא מתנהל לרוחה.

2. אל תתאר סיטואציה כמפחידה אם ילדך לא מתאר אותה ככזו: חשוב מאוד שתלמד את ילדיך על רגשות, ותוודא שהם יודעים לבטא במילים את תחושותיהם. אבל אם, לדוגמה, כשאתה מטייל עם בתך כלב גדול משמיע נביחה חזקה והילדה מתחילה לבכות, אל תגיד מיד: “וואו, זה היה כל כך מפחיד!”. הורים עושים זאת מכוונות טובות לחלוטין, כדי להפגין אמפתיה כלפי ילדיהם, אבל שיטה זו מפסיקה לעבוד אם אתה למעשה נותן ביטוי לרגש שלילי יותר מזה של הילד. עדיף להגיד: “זה היה מפתיע, לא?”, ואם הילדה עונה שזה היה מפחיד, בהחלט אפשר להגיד: “כן, זה היה מפחיד”.

ילדה בחרדה

3. מצא אלטרנטיבות למילים וביטויים הקשורים לחרדה: הדרך שבה אתה מדבר משפיעה על הדרך שבה אתה חושב. חשוב שתעזור לילדך, וגם לעצמך, בכך שתבטא מחשבות, רגשות וחוויות באופן פחות ממוקד-סכנה. אפילו טוב מכך, בטא אותם באופן שמתמקד בכישורי הילד או מראה שאתה מאמין בו. כך למעשה תעסוק באופן חובב בטיפול קוגנטיבי התנהגותי. להלן כמה דוגמאות:

  • “אלוהים, ממש פחדתי כשנפלת למים!” >>> “היה ממש טוב איך שניסית לחתור לפני שתפסתי אותך!”
  • “תיזהר, אנחנו קרובים לכביש!” >>> “לך בבקשה יפה על המדרכה בלי לרוץ.”
  • “אל תיגע בזה, אתה תהיה חולה!” >>> “לך לשחק, תהנה!” (פשוט רחץ לילד את הידיים כשיגמור לשחק, בלי לדבר שלא לצורך על חיידקים ומחלות).
  • “אל תטפס כל כך גבוה! אתה יכול ליפול!” >>> “וואו, אתה מטפס מעולה! הגעת ממש גבוה!”
  • “תזכור, אם נטפלים אליך תגיד לי.” >>> “אשמח לשמוע על כל מה שקורה בבית הספר.”

4. אותו עיקרון תקף לגבי הדרך שאתה מדבר על עצמך: הילדים לומדים מצפייה והקשבה להורים. המבוגרים מרתקים בעיניהם, ולכן אם תתנהג באופן חרד לגבי חייך שלך, זה לא משנה אם תתנהג ברוגע לגבי חייהם. הנה כמה אלטרנטיבות לשימושך:

  • “אם לא אשן קצת הלילה לא אוכל לתפקד מחר.” >>> “וואו, אני ממש עייף היום. אני מחכה כבר לשעת השינה.”
  • “האיש הזה נוהג כמו מטורף! הוא עומד להרוג מישהו!” >>> “האיש הזה לא נוהג מאוד טוב. כנראה שהוא לא מרוכז.”
  • “אלוהים, דגני הבוקר נגמרו ואין לי זמן ללכת לחנות.” >>> “נגמרו דגני הבוקר. לא נורא, נאכל מחר לחמניות.”
  • “אני לא מאמינה שהבוס שלי רוצה שאגמור את זה עד מחר, אין סיכוי שאספיק.” >>> “אמא צריכה לעבוד קצת הלילה.”

5. התמקד בצד החיובי: אנשים הסובלים מחרדה גדלו בדרך כלל במשפחות שהאירועים השליליים ומזל הביש איגדו אותן. נסה להימנע ממנהג זה בביתך. כדי לעשות זאת, התמקד בהיבטים החיוביים של כל אירוע. כשמבינים את העיקרון, קל להשתמש בהם כאמצעי מאגד בדיוק כמו באירועים שליליים, ובאותה מידה מעניין ומהנה לדבר עליהם. להלן כמה דוגמאות:

  • “חיכיתי בתור במכולת במשך רבע שעה עד שבסוף אמרו לי שהקופה לא עובדת. איזה בזבוז זמן.” >>> “כשחיכיתי בתור במכולת, נכנסתי לפייסבוק וראיתי שחברה שלי מהתיכון בהריון עכשיו! רוצה לראות את תמונת האולטרסאונד?”
  • “כמה פקקים, הנסיעות האלה הורגות אותי.” >>> “חשבתי שכדאי לי להקשיב לספרים מוקלטים או לתשדירים במכונית. רוצה לעזור לי לחפש דברים שנראים מעניינים?”
  • “סבתא באה לבקר, כדאי שננקה, ממש מלוכלך כאן ויש לנו רק עוד שעה.” >>> “בואו נסדר שהכול יהיה יפה בשביל סבתא! אתם תכינו לה ברכה ואני אנקה.”
  • “איזה לכלוך! מה עשית לשמלה שלך?” “וואו, מישהי עשתה כיף וציירה היום!”

6. הכר חברים חדשים: ייתכן שאתה מתקשה למצוא חברים חדשים. אולי אתה מרגיש לא בנוח לגשת לאנשים שאינך מכיר, ומשער שהם לא בהכרח מעוניינים בחברים נוספים. אבל חשוב שתהיה לילדים שלך רשת של חברים, למקרה שיהיו ביישנים כמוך ויתקשו גם הם לגשת לאנשים חדשים. חשוב להפוך מבחינה חברתית למודל לחיקוי, כדי שיוכלו ללמוד שיצירת קשרים חברתיים אינה קשה או מפחידה. לרוב, אנשים כלל לא נרתעים או מתרגזים מכך שפונים לדבר איתם. להיפך, זוהי דרך מצוינת למצוא חברים קרובים או לפחות חברים למשחק עבור הילדים. חשוב מכל, זה גורם לילדיך לא להסס לגשת לילדים אחרים בגן המשחקים, גם אם הם בעלי נטייה לחרדה. כמעט בלתי אפשרי לפתח חרדה חברתית כשאתה רואה את העולם כמקום ידידותי ומלא בחברים פוטנציאליים, וזה מה שמנהגי ההתחברות שלך יכולים ללמד את ילדיך.

עבור אנשים הסובלים ממקרים חמורים של חרדה, הטיפים האלה יהיו אולי קשים לביצוע, אך זוהי חובתך לעצמך ולילדיך לנסות. כמובן, תרפיה ותרופות גם הן מהוות דרכים אפקטיביות להתמודד עם החרדה שלך, ואין שום דבר מביש באף אחת מהן. להיפך, התמודדות עם קשייך בכל דרך אפשרית מוכיחה שאתה אדם והורה ראוי להערצה.