מחשבות טורדניות

מה הן מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות הינן מחשבות לא רצויות המשפיעות על תודעה של אדם.  אצל אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית, מחשבות אלו חוזרות ומטרידות אותו. מחשבות טורדניות יכולות להתבטא כמחשבות/ דימויים/ דחפים. תוכן המחשבות בקונוטציה שלילית כגון: תוכן מאוס ומאיים, שנוא, מפחיד, דברים שלא מעוניינים לחשוב עליהם. לכל חולה יש תוכן מחשבות שונה המשתנה בין האובססיות של כל מטופל, בעיקר דברים שכיחים החוזרים על עצמם. לעומת הפרעה חרדה מוכללת (GAD) בה המחשבות נובעות מבעיות בחיים האמיתיים, מחשבות טורדניות הן מחשבות אובססיביות המתארות דברים שאינם הגיוניים, מוגזמים ואינם נכונים בעיניי המטופל עצמו. מחשבות טורדניות מופיעות כל הזמן ואין על המטופל לתת להן להשפיע על אורך חייו.

מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות

כאשר מחשבות טורדניות חוזרות על עצמן והמטופל אינו יכול לשלוט על הופעתן, הן הופכות לאובססיביות. מחשבות טורדניות אובססיביות מתאפיינות כאשר המטופל אינו יכול להגדיר בין המציאות למחשבות, המחשבות הופכות לחודרניות, תדירות הופעת המחשבות וזמני הופעת המחשבות משפיעות על אופן החשיבה של המטופל.

במחשבות טורדניות אובססיביות בהיקף רחב יותר התלוו דפוסי התנהגות נוספים, התנהגות קומפולסיבית או טקסטית (דבר שירמז על ההבחנה בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית).

מחשבות אלו יכולות מאוד להשפיע על המטופל נפשית וכן לגרום לו לפעול בדרך המחשבות על מנת לגרום נחת נפשית.

 

סוגים של מחשבות טורדניות

הנה כמה סוגים שכיחים:

  • מחשבות מיניות– מחשבות אלו יכולות לצצות כדימויים מינים, נטייה מינית, קיום יחסי מין עם אנשים לא רצויים, תיאורים עצמיים הקשורים למין (דוגמה: “אני סוטה מין”) ועוד…
  • מחשבות אלימות– מחשבות אלו מעוררות חששות אצל המטופל בהן המטופל יפגע פיזית בסביבתו.
  • מחשבות על אמונה, דת ומוסר– מחשבות אלו יוצרות תחושה שבה המטופל מרגיש צורך להתחבר יותר לאמונה על מנת למנוע מחשבות הנוגדות את אמונותו וכן למנוע ביצוע מעשיים אסורים.
  • מחשבות על מוות– מחשבות אלו גורמות לפחד בלתי פוסק מפני המוות ומחשבות על מתי הוא יגיע. מחשבות אלו יכולות לצצוץ גם ממות של אדם קרוב.

 

מחשבות טורדניות הן דבר רגיל ביותר. לכל אדם יש מחשבות טורדניות מדי פעם.

הדבר המבדיל בין אדם רגיל לבין אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית היא הצורה בה אותו אדם מגיב למחשבות אלו. אנשים שאינם סובלים מהפרעה זו אינם מקדישים הרבה זמן במחשבות רעות אלו. עם זאת אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית מקדיש חשיבות רבה למחשבות טורדניות אלו. הוא ינסה לדחות אותן, להילחם בהן ולנסות להעלימן, דבר שיגרום להתעסקות רבה במחשבות אלו – מקדיש זמן וכוח רב.

מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות

טיפול במחשבות טורדניות

טיפול במחשבות טורדניות הינו אישי והוא מתחיל בדרך בה אתה מתייחס לעצמך ובדרך בה אתה מתייחס למחשבות הטורדניות.

על המטופל לדעת כיצד להתייחס אל מחשבות טורדניות אלו וכן להתייחס אל מחשבות אלו בצורות הבאות:

  • למד לקבל את המחשבות שלך– אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית אינו יכול להתייחס למחשבות טורדניות כ”רק מחשבה” ולשכוח אותה (במיוחד כאשר המחשבות הטורדניות צצות). כך שעל המטופל לקבל את מחשבות אלו, להיות מודע עליהם ובכך למנוע נזקים העלולים להיגרם ממחשבות אלו.
  • למד כי המחשבות אינן משפיעות על אישיותך– עלייך לא לחשוב כי המחשבות הטורדניות משפיעות על אישיותו (דבר זה יכול לגרום לפגיעה עצמית)
  • למד כי המחשבות אינן מפחידות– כאשר המטופל אינו נותן למחשבות להפחיד אותו, המחשבות מאבדות מכוחן ובסופו של דבר נעלמות.
  • תפסיק לשנות את אישיותך והתנהגותך– יכול להיות ששינית את אורך חייך בהתאם למחשבות שהטרידו אותך (לדוגמה: צצו לך מחשבות פולשניות על ילדים- הפסקת להיות באזורים בהם יש הרבה ילדים). עליך להימנע מהרגלים אלו, למרות שהם עזרו לך לתקופה קצרה הם לא מועילים בטווח הארוך ולא הימנעו את המחשבות הטורדניות השליליות.

 

בנוסף ישנם תרגילים והכוונות היכולים לעזור למטופל ליצור שינוי משמעותי במצבו של המטופל. תרגילים והכוונות אלו המטופל יכול לתרגל לבד. תרגילים אלו נותנים אלו להבדיל בין מחשבות טורדניות, את הכלים להתעלם ממחשבות טורדניות לא רצויות, זיהוי אסטרטגיות רציונליות בהתמודדות עם מחשבות טורדניות ועוד…

ישנם אפשרויות טיפול מקצועיות. טיפול מסוגים אלו יכולים לעזור כאשר המטופל אינו מסוגל להתגבר על המחשבות הטורדניות לבד והוא זקוק לאדם שיעזור לו להתגבר על מחשבות אלו:

  • טיפול קוגניטיבי – התנהגותי (CBT)– טיפול זה נחשב היעיל והטוב מבין הטיפולים המקצועיים. למטפל בשיטת טיפול זו יש את הכלים היכולים להקנות למטופל שיטות התמודדות עם המחשבות הטורדניות שמפריעות לו. המטופל והמטפל מתייחסים לכל מחשבותיו של המטופל כך שהמטפל יכול לשים לב למחשבות טורדניות שאותו מטופל מגיב עליהן בצורות שונות וכן להתאים את אופן הטיפול למצב המטופל.
  • טיפול פסיכודינמי קצר טווח– טיפול זה מתמקד בהווה, המאפשר למטופל קבלת כלים להתמודדות עם מחשבות טורדניות. לעיתים טיפול פרדוקסלי (שמקורו בטיפול קוגניטיבי – התנהגותי) שבו המטופל והמטפל מזמנים מחשבות טורדניות (על ידי חשיבה על נושאי המחשבות המטרידות את המטופל), הזמנת מחשבות טורדניות אלו יקלו על המטופל בכך שהתעסקו המרובה בהם תרגיע את המטופל ותגרום לתחושת מסוגלות והתמודדות במחשבות אלו.
  • טיפול פסיכודינמי ארוך טווח– טיפול זה מתמקד בעברו של המטופל ויחסו עם דמויות משמעותיות בחיי כל מנת להגיע לשורש הבעיה ולפתור אותה מבסיסה. שיטה זו מפחיתה את הסבל של המטופל וכן הקשר ההדוק שיוצרים המטופל והמטפל הוא הבסיס להצלחת הטיפול.