מיינדפולנס

מיינדפולנס, בעברית קשיבות או מודעות קשובה, הוא אופן מחשבה ותשומת לב שמבוסס על עקרונות בודהיסטיים. מקור המושג במונח הבודהיסטי ‘סאטי’, שמגיע משפת הפאלי. החל משנות השבעים של המאה העשרים נעשה שימוש במיינדפולנס בענף הטיפול הפסיכולוגי, כאמצעי טיפול בבעיות נפשיות שונות כגון דיכאון, חרדה ואובדניות.

ניתן להתאמן ולפתח מיינדפולנס באמצעות מדיטציה ותרגילים שונים. מחשבה שאינה מאומנת נוטה לאבד ריכוז, אך מיינדפולנס מפותח מאופיין בריכוז גבוה ובהתמקדות בהווה ללא הסחות דעת. המאמינים ביתרונות המיינדפולנס טוענים שחשוב לתת תשומת לב מלאה למה שקורה כאן ועכשיו, ולא להרהר על העבר או לדאוג לגבי העתיד. בנוסף, מיינדפולנס מאופיין באובייקטיביות חסרת שיפוטיות, מאחר ששיפוטיות יתר, ובמיוחד שיפוטיות עצמית, יכולות לעוות את נקודת המבט שלנו.

קיימות כמה שיטות טיפול פסיכולוגיות שמערבות מיינדפולנס, ביניהן טיפול קוגנטיבי מבוסס קשיבות (MBCT), הפחתת מתחים באמצעות קשיבות (MBSR), תרפיה התנהגותית דיאלקטית (DBT), ותרפיית קבלה ומחוייבות (ACT). קיימים מספר הבדלים בין השיטות: לדוגמה, MBSR וMBCT עוסקים שניהם בלימוד מדיטציות לפיתוח מיינדפולנס, אך MBCT משלב גם טכניקות מתחום הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי. לעומתם, DBT וACT לא עוסקים במדיטציה אלא מלמדים תרגילי מיינדפולנס אחרים לשיפור המודעות ותשומת הלב.

mindfulness

mindfulness

מדיטציית מיינדפולנס מתמקדת בהכוונת תשומת הלב אל חווית ההווה. כשהמטופל שם לב שמחשבותיו נודדות לכיוונים אחרים תוך כדי המדיטציה, עליו להחזיר אותן להווה בלי להגיב בשיפוטיות. המטפל יעזור לו להבין בצורה טובה יותר את הקוגניציות שלו, ואת הרגשות והתחושות הפיזיות שנובעות מהן. המטופל מקבל כלים להשתמש במיינדפולנס בחיי היום-יום, גם לאחר הטיפול, מה שיעזור לו להישאר בשליטה במצבים רגשיים מורכבים. מלבד מדיטציה, קיימות דרכים נוספות לפתח מיינדפולנס, כמו תנועות יוגה, תרגילי נשימה ודמיון מודרך.

טיפול קוגנטיבי מבוסס קשיבות (MBCT), שכאמור משלב פיתוח מיינדפולנס עם טכניקות של טיפול קוגנטיבי-התנהגותי, הוא שיטה חדשה יחסית שצצה בתחילת שנות האלפיים. בטיפול MBCT, המטופלים לומדים להפריד בין תחושת ה’אני’ שלהם לבין מחשבותיהם ורגשותיהם, וכך להסתכל על אותן מחשבות ורגשות באופן אובייקטיבי ומרוחק יותר. זה יאפשר, במצבי דיכאון לדוגמה, לשבור מצבי רוח שליליים באמצעות מחשבות חיוביות.

מידע נוסף:

Good Therapy (2018). ‘Mindfulness-Based Cognitive Therapy – MBCT. 

Good Therapy (2018). ‘Mindfulness-Based Interventions’. https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/types/mindfulness-based-interventions

ויקיפדיה (2018). ‘קשיבות‘.

פדרמן, א. (2018). ‘מה זה מיינדפולנס או מודעות קשובה?’. מיינדפולנס. http://mindfulness.co.il/what-is-mindfulness/

 

Mindfulness Meditation

Mindfulness Meditation