פסיכולוגיה התפתחותית

מושפעת ממראית עין וממרכוז

  • היסק טרנזיטיבי: יכולת להסיק מסקנות קוגניטיביות לגבי היחס בין שני אובייקטים בהתבסס על יחסיהם עם אובייקט שלישי.

מושפעת ממרכוז

הבחנה בין מראית עין ומציאות:  ניסוי המסכה לעומת ניסוי הג’וקים.

-פסיכולוגיה התפתחותית

יכולות עיבוד מידע:

  • היכולת לברור מידע
  • להפנות תשומת לב
  • לאחסן בזיכרון
  • לשלוף ממנו

קשב וזיכרון

קשב : היכולת להתמקד ולשים לב לפרט מידע מסוים מהסביבה ולא לאחר.

פריסת קשב:

  • תהליך העברת המידע מרשם החישה לזיכרון העבודה.
  • שיפור ביכולת להתמקד ולשים לב לפרט מידע מסוים .
  • מגבלה בגיל הגן :סריקת יתר לא שיטתית.

יכולת זיכרון:

  • שיפור במטלות היכר (לתפוס גירוי כמוכר ) והיזכרות ( היכולת לשלוף מידע מהזיכרון לטווח ארוך)
  • מגבלות : קושי בשימוש באסטרטגיות זכרון וקושי בזכירה של מידע לא מוכר.

ZPD : איזור ההתפתחות המקורבת (ויגוטסקי)

  • תפקיד המלמד
  • הפער שבין הביצוע הנוכחי של הילד לבין ביצועו הפוטנציאלי
  • התאמה בין הרמה לבין התסכול המכוון.

ניתן לסייע לילדים  להפעיל ביעילות אסטרטגיות זכירה.

קוגניציה חברתית : תיאוריה על תודעה (T•M)

  • מהי התודעה• – אמצעי חשיבה , הרגשה ותפיסה המפקחת על הדיבור וההתנהגות
  • קוגניציה חברתית :הבנת כוונות אחרים

מה הילד מרוויח מהכרה בתודעה•

ההנחות של פלאבל:

  1. התודעה קיימת.
  2. קשר בין התודעה לעולם הפיזי.
  3. התודעה נפרדת מהעולם הפיזי.
  4. התודעה מייצגת בצורה מדויקת  ולעיתים לא.
  5. התודעה מפרשת את המציאות

קוגניציה חברתית :אגוצנטריות

  • אגוצנטריות : חוסר יכולת להבחין בין נקודת המבט עצמי לזו של הזולת
  • דוגמאות להתנהגויות אגוצנטריות
  • סוגי אגוצנטריות: תפיסה ,ידע ואמונות ,מאווים
  • באמצעות התודעה , התנסויות על העולם והתנסויות חברתיות מתגברים על האגוצנטריות
  • ניתן לקדם ירידה באגוצנטריות באמצעות ידע על קיום רצונות האחר ,מודעות לצורך , שיפור ההיסק החברתי ושיפור

התקשורת הבינאישית : מה חשיבות ההתפתחויות בפרגמטיקה לירידה באגוצנטריות•

תקשורת והירידה באגוצנטריות

  • שיח ” חירשים – עיוורים:” קושי של ילדים להבין מה רמת השומע
  • תקשורת בינאישית טובה מחייבת ירידה באגוצנטריות
  • בגיל הגן – רכישה עד גבול מסוים של יכולת להתאים את קצב הדיבור ובהירות ההסברים
  • תקשורת עם ילד באותה רמה התפתחותית לעומת מבוגר

קוגניציה חברתית :משאבים מוגבלים

  • בגיל הגן – קושי לבצע שתי מטלות במקביל גורר הסחות
  • חשיבות אוטומטיזציה של תהליכי עיבוד מידע
  • התסריטים וחשיבותם
  • “תסריט “– ייצוג סמלי ופשוט של רצף פעולות על מנת להשיג יעד
  • הפשטה (abstraction)

 

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן