פסיכולוגיה התפתחותית – מודעות וחברות

מעבר לעצמאות

  • מגע פסיכולוגי במקום פיזי :תמיכה באמצעות מבט ,מילה וחיוך– תדלוק רגשי.
  • מצוקה פוחתת לנוכח פרידה מההורה :פרידה קלה יותר .גורמים משפיעים :מי יוזם את הפרידה • האם נעשתה לפעוט הכנה•
  • כשירות ביצוע : תחושת הילד כי ביכולתו להשפיע על אובייקטים ,אנשים ואירועים” .אני חזק” “!אני יכול”!

צמיחת החברויות

  • שיתוף בהתנסויות ושיתוף רגשי : חלוקת התגליות וההנאה עם הדמות המטפלת .מעיד על מודעות חברתית.
  • הירמזות חברתית : במצבים מעורפלים הפעוט קשוב לאיתות לא מילולי מההורה- הבעות פנים ,נימת קול .
  • מאפייני האינטראקציה בין פעוטות :משחק במקביל ,התנהגות משלימה . אלו מפתחים

יסודות לקשרי חברות עתידיים.

  • ניצני שליטה עצמית וויסות עצמי: ציות מסור ,ויסות עצמי מונחה ,והיכולת הרלפקטיבית.

מודעות לעצמי ולזולת

  • מודעות עצמית :הפעוט מבין שהוא ישות נפרדת מהאחר .רצונותיו ורגשותיו נפרדים ומובחנים .ראיות לכך:

1 .מחקר המראה :לאן מושיט הפעוט את ידו

2 . התחלת שימוש במילה “אני.”

  • הבנת הזולת :האחר מוכר כנפרד אף הוא . הפעוט מתחיל להכיר ברגשות האחר ,זכויותיו ורצונותיו .
  • ניצני המוסר (גיל שנה וחצי 🙂 התחלת הבנה של אסור ומותר וסימנים מוקדמים לאמפתיה.
  • חרדת סטייה (גיל שנתיים 🙂 תחושה שלילית של פעוט כשעומד לעשות משהו אסור .
  • רגשות :

-שינוי ברגשות קיימים : יכולת לשאת רגשות עזים יותר והבעת רגשות בדרכים מגוונות

-הופעת רגשות חדשים :

בושה מול הערכה עצמית חיובית וגאווה (אריקסון,)כעס ,מבוכה ,ביישנות

שינויים רגשיים

הקשר בין ההורה לפעוט

תפקידי ההורה בגיל הרך:

  • ויסות עצמי מונחה בגיל הרך לעומת וויסות בשניים בינקות
  • האם תפקידי האם ותפקידי האב שונים

גבולות   עידוד לעצמאות ותמיכה

היקשרות

1 .היסטורית ההיקשרות  ותפקוד בגיל הרך :

2 .הסבר להמשכיות-  מודל פעולה פנימי  מול ההווה ועקביות בסגנון ההורות.

-פסיכולוגיה התפתחותית היקשרות בטוחה:

  • התלהבות
  • רגשות חיובים
  • מיעוט תסכול
  • גמישות
  • שיתוף פעולה

היקשרות חרדה:

  • חוסר התלהבות
  • זעם ותסכול
  • היצמדות לאם
  • התעלמות מהאם

מזג

  • מאפיינים: עקביות המזג : תכונות נמשכות מתקופה זו והלאה.
  • ייחודיות אורגניזמית: תגובה למצב הנובעת ממזג מסוים.
  • מעגליות: מודל החליפין ודטרמיניזם הדדי.
  • ההקשר הרחב יותר .זוכרים את יורי ברונפנברנר

שורשי האישיות

  • תהליך ה”ספרציה- אינדבידואציה “-מרגרט מאהלר.
  • אריקסון- עצמאות מול ספק ובושה.
  • מידת האמון הבסיסי שנרכש בשלב הקודם.

שלב האימון :10-15 חודשים

  • מדוע לעזוב את גן-עדן
  • התפתחות והבשלה בכל המישורים.
  • הנעה פנימית ויכולות חדשות מובילות את הפעוט לחקור את סביבתו ולהתרחק פיזית מהאם.
  • העצמאות אינה מוחלטת ומעלה חששות וחרדות.
  • ההורה כ- Home Base ,תחנת דלק רגשית.
  • כיצד מתבצע התדלוק הרגשי
  • כיצד התפתחות השפה נקשרת לשלב האימון

שלב האימון :10-15 חודשים

  • הילד נעמד – תמונת העולם משתנה באופן דרמטי.
  • התרחבות העולם היא וויזואלית אך גם רגשית.
  • מתחיל “רומן עם העולם :” התינוק מוקסם מהעולם הנפרש סביבו ומתפעל מיכולותיו החדשות ,הישגיו והצלחותיו .הוא מוקסם מעצמו ,מתרגש ונהנה.
  • ההליכה מקדמת את הספרציה- אינדיבידואציה ומונעת היבלעות מחודשת בשלב הסימביוטי ,שלא מאפשר צמיחה .

שלב האימון :10-15 חודשים

  • “לשחרר “את הילד ולאפשר חקירה
  • במקביל , לשמר קרבה רגשית ולשמש H•me-Base.
  • תפקידי האב:
  • דמות שלישית ,חיצונית לסימביוזה .
  • מסייע בהרחבת העולם ובהפרדת הקשר

הסימביוטי.

  • דחיפה לעבר תפקוד עצמאי ונפרד.
  • בעיות בשלב האימון : דחיפה לעבר עצמאות מהירה מדי ,או לחלופין קושי לאפשר את ההתרחקות.

שלב ההתקרבות מחדש :14-24חודשים

  • Rappr•achment
  • 14 עד 24 חודשים.
  • צורך מחודש בקרבה לאם (שונה מהינקות)
  • שיתוף רגשי
  • “ילד קטן בעולם גדול”
  • “כאב על אובדן הקירבה הטוטאלית”
  • חרדת פרידה ( וחשש מתגובת ‘נקם’)
  • 2 רצונות מנוגדים :זעם ובלבול ,מדוע •

שלב ההתקרבות מחדש :14-24חודשים

  • הפעוט מגלה צורך מחודש בהתקרבות להורה. מדוע
  • עולה המודעות לנפרדות מהאם :מצד אחד , עולה הביטחון ביכולות , אך מצד שני מודגש הקושי להתמודד לבד עם העולם .
  • קיימים בפעוט שני כוחות אמביוולנטיים : אחד סוחף לאוטונומיה ונפרדות והשני להתמזגות וקרבה.
  • ההתקרבות בעייתית מאחר והפעוט אינו מעוניין להיבלע מחדש לסימביוזה . טיפולו הרגיש של ההורה חשוב כאן על מנת לאפשר את האמביוולנטיות הזו מבלי שהפעוט יחוש רגשות שליליים כלפי עצמו או הוריו .

שלב ההתקרבות מחדש :14-24חודשים

  • חידוד הקונפליקט :
  • קרבה- מרחק
  • סימביוזה- ספרציה ואינדיבידואציה
  • עצמאות-תלות
  • דרכי התמודדות :כמיהה רגרסיבית
  • החשש מהיבלעות מניע קדימה להמשך התפתחות

שלב ההתקרבות מחדש :14-24חודשים

  • מה עם ההורים
  • “שורדים”- מתאימים עצמם לצרכים הסותרים.
  • לאפשר לחוות את הקונפליקט.
  • לא לנקוט עמדה חד מימדית!
  • האם “זמינה באופן שקט.”

שלב ההתקרבות מחדש :14-24חודשים

  • הפיתרון
  • הילד יוצר מרחק אופטימאלי
  • במה הוא נעזר•
  • שפה
  • הזדהות
  • משחק סימבולי
  • הפנמה של דמות האם!

המרחק האופטימאלי הופך לקו אישיותי..

עקרונות התפתחותיים :גיל הגן

  • ההתפתחות מצטברת
  • הילד פעיל בהתפתחותו
  • יחסי גומלין בין יכולות לבין הסביבה
  • יכולות ומגבלות
  • חשיבה ייצוגית
  • קביעות אובייקט
  • זיכרון
  • שפה
  • מירכוז (centration)
  • מראית עין מול מציאות
  • אגוצנטריות (egocentrism)
  • קושי בשימוש באסטרטגיות זכירה

מאפייני חשיבה בתקופה זו

  • מרכוז : הנטייה להתמקד בפיסת מידע בודדת וקודי לשלב מידע מרובה
  • בעיית מראית עין מול מציאות : הנטייה לחשוב שמראית עין היא המציאות
  • אגוצנטריות : קושי להבחין בין נקודת מבטי לנקודת המבט של אחרים

נושאי היחידה

  • השלב הקדם- אופרצינלי – פיאז’ה
  • התפתחות יכולת הקשב והזיכרון- תיאורית עיבוד המידע
  • התפתחות הקוגניציה החברתית

השלב הקדם- אופרציונלי

התפתחות קוגניטיבית במספר מישורים :

1 .הסקת מסקנות

2 .הבנת מושגי כמויות :שימור ,מושגי מספר ,מושגי מדידה

3 .כלים מושגיים אחרים :סיווג ,עריכה בסדרה , הסקה טרנזיטיבית

1 .הסקת מסקנות

יכולת המתפתחת בשלבים:

  • סובייקטיביות
  • כוח רב-עוצמה
  • הטבע
  • הסבר הגיוני.

ביקורת על פיאז’ה- ההבנה תלויה במורכבות הבעיות ובמוכרות שלהן.

תובנות על עצמים חיים ודוממים

  • ילדי גן :מייחסים חיים לעצמים דוממים- אנימיזם.

קריאה במדריך הלמידה

  • הבנה לגבי עצמים מתפתחת בהדרגה:
  • תזוזה
  • התפתחות
  • צאצאים
  • תהליכים מורכבים של שינוי
  • הבנה בשלה יותר בגיל 6.

2 .הבנת כלים כמותיים :שימור

  • הגדרה: על אף שינוי צורה- לא משתנה הכמות.
  • דוגמאות: שימור נפח נוזל ,מסה ,מספר ,אורך

שתי מגבלות חשיבה המובילות לחוסר שימור:

  • מציאות מול מראית עין :מה שנראה הוא המציאות
  • מרכוז

שלבי התפתחות שימור

  1. ילדים “בלתי משמרים” ( גילאי 3-4 ש’ :)אין שימור ,אך פעולה לפי כלל עקבי
  2. התלבטות וחוסר עקביות בתשובות ( גילאי 5-6 ש’ :)המרכוז פוחת ובטחונו של הילד מתערער . הבחנה בעוד ממדים .עיצומו של הקונפליקט הקוגניטיבי.
  3. שימור בשל ויכולת להסביר תשובה ( גילאי 7 ומעלה)

דגש לא רק על התשובה “הנכונה,”אלא גם על הנימוק:

  • הצדקת התשובה ע”י :פיצוי ,הפיכות , קריטריון ” לא נוסף ולא נגרע”

ספירה ומדידה (למידה עצמאית)

הבנת כלים כמותיים –ספירה :

  • עקרון 1:1- כל אובייקט מקבל שיוך מספרי אחד
  • עקרון הסדר הקבוע- סדר המספרים קבוע ,אין השמטות
  • עקרון המספר היסודי – היכולת לקשר בין מספר הפריטים  לספירה ולמספר האחרון
  • עקרון ההפשטה- היכולת לספור גם אובייקטים לא מוחשיים
  • אי הרלוונטיות של הסדר- סדר הספירה אינו משנה את הכמות

הבנת כלים כמותיים -מדידה

הבנת כלים כמותיים :סיכום

  • ילדי גיל הגן לא מראים בד” כ הבנה שכמויות משתמרות על אף השינויים במראה
  • הם מתמקדים בהיבט אחד של הגירוי , כשמראית העין היא הקובעת
  • לימוד יכול להאיץ רכישת מיומנות חדשה , אך רק אחרי שנרכשה  המסגרת הקוגניטיבית הדרושה
  • הילדים לומדים הרבה על :ספירה ,מדידה ,כמויות קטנות ,השפעות חיבור- חיסור

כלים מושגיים אחרים

  • יכולת הסיווג: מתי מופיעה היכולת למיין

 

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן