פסיכולוגיה התפתחותית – שלבי התפתחות

שלבים בהתפתחות הקדם-לידתית

  • שלב הנבט (germ )0-3 שבועות
  • שלב העובר (embryo)3-8 שבועות
  • תקופת השליל (fetus )8 שבועות ועד ללידה
  • תהליך ההתמיינות (differentiati•n) : תהליך בהתפתחות העוברית בו תאים קוגניטיביים כמעט זהים מתפתחים בהדרגה ויוצרים רקמות ואיברים בעלי מבנה ייחודי המיועדים לתפקודים מוגדרים ושונים .
  • השראה עוברית (embryonic induction) : פעילות כימית בין תאים שונים בעובר המתפתח המעוררת שינויי התפתחות והתמיינות.

הלידה : סולם אפגר (APGAR SCALE)

  • מבחן להערכת מצב היילוד .
  • נערך פעמיים – דקה וחמש דקות לאחר הלידה .
  • במבחן 5 קטגוריות  :קצב לב ,נשימה ,תגובה רפלקסיבית , מתח שרירים  וצבע עור.
  • הציון נע בין 0 ל-10 .ציון נמוך מ-5 מחייב התערבות רפואית  מיידית

פסיכולוגיה התפתחותית: הינקות – הסתגלויות ראשונות

סרט העשרה :השנים הראשונות

  • התפתחות המוח המוקדמת (מדריך הלמידה)
  • מצבי התינוק
  • הרפלקסים של היילוד
  • מיומנויות מוטוריות
  • חישה ותפיסה
  • למידה
  • יישום ממצאי מחקר
  • מאמר מאהלר : השלב האוטיסיטי הנורמלי

פסיכולוגיה התפתחותית – מושגים חשובים

  • בשלות/ בשילה (maturation:) הגעה לשיא צמיחה ( גופנית ונוירולוגית)
  • מוכנות (preparedness:) הנטייה הגנטית ללמוד התנהגויות מסוימות ולא אחרות
  • מצוידות (preadaptation:) היכולות המולדות איתן מגיע התינוק לעולם

עקרונות התפתחותיים מרכזיים

1 . יחסי הגומלין בין בשילה והתנסות

  • כיצד הבשילה משפיעה על ההתנסות

לדוגמה :התחזקות השרירים והשלד מאפשרים עמידה והליכה.

  • כיצד ההתנסות משפיעה על הבשילה

לדוגמה :התפתחות קליפת המוח בתגובה להתנסויות חושיות.

עקרונות התפתחותיים מרכזיים

  1. היכולות הראשוניות הינן השרדותיות בדרך כלל:

מטרתן, שמירה על קיומו של האורגניזם.

  1. התפתחות מצטברת: היכולות המוקדמות מהוות אבני בניין

ותרגול ליכולות הבאות אחריהן.

מאפייני היכולות המוקדמות

  • היכולות הן מולדות: מונחות ע” י מערכת העצבים ותלויות בבשילה שלה.
  • הישרדותיות: רפלקס מציצה מבטיח קבלת מזון
  • רצפים מאורגנים של התנהגות מכוונת מטרה : זיהוי קול גורר הפניית ראש ומבט
  • תגובות סלקטיביות: נטייה מולדת לשים לב רק לחלק מהגירויים
  • התרחשות מותנית: התינוק נולד עם היכולת ללמוד ולקשר בין פעולה לתוצאה.
  • המוגבלות כיתרון: כיצד חוסר בשילה מכוונת התפתחות•

התפתחות המוח המוקדמת

תוספות ועדכונים במדריך הלמידה – למידה עצמאית

  • נושא למחקר רב בשנים האחרונות
  • שאלה :כיצד ניתן ללמוד על התפתחות המוח•
  • הגדילה הפיזית של המוח

שינויים מבניים ותפקודיים במוח המתפתח

יכולות מולדות של התינוק

  • מלידה: רלפקסים בסיסיים של נשימה ,יניקה וכו ‘ מוכתבים מאזור גזע המוח מלידה.
  • קיימים באופן ראשוני וימשיכו להתפתח: יכולות ויסות , שיווי משקל עיבוד תפיסתי (קשור למוחון , תלמוס ומערכת הלימבית.)
  • כישורים לא מפותחים בלידה: יכולות חשיבה , שפה ותכנון יתפתחו עם התפתחות הקורקטס.

התפתחות המוח המוקדמת :ששה תהליכים

)מדריך הלמידה(

  1. נוירוגנזה (neurogenesis)
  2. שכלול מבני תאי עצב והתמיינותם
  3. יצירת קשרים (סינפסות ) בין תאי עצב
  4. יצירת תאי גלייה ומיאלינציה
  5. הסתעפות קשרים בין אזורי המוח השונים
  6. ביטול סינפסות מיותרות וירידה בגמישות
  • מטרת תאי העצב הינה להעביר מידע דרך אותות חשמליים .לשם כך עליהם להתמיין וליצור מבנה ייחודי.

יצירת סינפסות

  • יצירת סינפסות המצפות לניסיון

לעומת סינפסות התלויות בניסיון

  • תקופה רגישה להתפתחות המוחית

יצירת תאי גלייה )GLIA)

  • הזנה של תאי העצב וסילוק פסולת
  • ייצור מעטפת המיילין (myelin sheath ) בתהליך מיילינציה  התורם  להאצת האותות החשמליים ובכך מגביר  את יעילות העיבוד

גיזום )PRUNING )– ביטול סינפסות

  • עם ההתפתחות , סינפסות חדשות לא רק נוצרות אלא גם מתבטלות והגמישות המוחית פוחתת .
  • מדוע

מצבי התינוק

  • מצבי שינה: שינה שקטה; שינה פעילה
  • מצבי ערות: ערות שקטה; ערות פעילה
  • מצבי מצוקה: עצבנות; בכי

– בכי הוא דרך של תקשורת וביטוי לתגובה במצב מצוקה.

– בכי נובע מסיבות שונות :רעב ,כעס , כאב

רפלקסים של היילוד

  • רפלקס: תגובה אוטומטית ומולדת המתעוררת עקב גירוי מסוים.
  • הרפלקסים המולדים נחלקים ל:
  1. רפלקסים של הישרדות: הקאה ,מצמוץ ,נשימה , גישוש אחר פטמה ,מציצה
  2. רפלקסים אחרים: לפיתה ,הליכה
  • רפלקס הגישוש אחר הפטמה (rooting) : ליטוף הלחי גורם לסיבוב הראש לכיוון הליטוף ופתיחת הפה (4 ח’)
  • רפלקס המציצה : המציצה האוטומטית של תינוק בכל פעם שנכנס משהו לפיו (2 ח’)
  • רפלקס הלפיתה :תגובת היילוד לגירוי בכף היד : קמיצה אוטומטית של האצבעות פנימה (3 ח ‘עד שנה)
  • רפלקס ההליכה :תנועת הפסיעה הקצבית הדומה להליכה , המתעוררת כאשר מחזיקים את התינוק זקוף כך שכפות רגליו יגעו במשטח כלשהו (3 ח’)
  • דוגמאות לרפלקסים הנעלמים בהדרגה והופכים לתנועה רצונית ומבוקרת
  • רפלקס מורו : תגובה לגירוי מבהיל (רעש חזק ,שמיטת ראש לאחור)- הזזת הידיים לצדדים והשבתן לאמצע תוך סגירת האצבעות (5 ח’)
  • רפלקס בבינסקי: גירוי כף הרגל מוביל לפריסת האצבעות וסיבובה פנימה (12 ח’)

רפלקסים אחרים

  • רפלקס מתיחת הצוואר: בשכיבה , נוטה לסובב את הראש לצד אחד , למתוח יד ורגל בצד זה ולכווץ יד ורגל נגדיים (4 ח’)
  • רפלקס בבקין: לחץ על כפות הידיים גורר הזזת הראש קדימה , פעירת הפה ועצימת העיניים (3 ח’)

מיומנויות מוטוריות :למידה עצמאית

מהם העקרונות ההתפתחותיים

  • התפתחות המוח והקורטקס.
  • התנהגות רצונית שמקורה ברלפקס.
  • התנסות ובשילה.
  • בגיל שנה התחלת ההליכה.
  • הושטת יד ולפיתה .

חישת העולם ותפיסתו

חדות הראייה- נחשבים ל”עיוורים”

-חשיבות ההתנסות והבשילה המוחית .

-הסתכלות בעלת העדפה : מעדיפים ניגודי צבע ( פנים אנושיות)- השוואה למאהלר .מושג המוכנות

-מחקר המוצץ- מוטיבציה לראות בחדות.

שמיעה

– מפותחת כבר לפני הלידה

-מחקרי התרגלות.

-שומעים תדרים גבוהים

התפתחות התפיסה

  • מהי תפיסה •
  • תהליך שבו המוח מפרש מידע המגיע מהחושים ,מארגן אותו ומעניק לו משמעות.
  • העין חשה ואילו המוח תופס
  • נתמקד בתפיסת עומק ומרחק (התמצאות במרחב.)
  • ניסוי “הצוק החזותי” (visual cliff)– יצירת אשליית עומק שנועדה לתת תשובה לשאלה מתי תינוקות מתחילים לתפוס עומק ומרחק
  • 2 ח ‘– העדפת הצד הרדוד.
  • 6-7 ח ‘– העדפת הצד הרדוד ותגובת פחד.

ראיית עומק תלת-מימדית

  • הדמות הנופלת על הרשתית דו ממדית , אך עלינו לתפוס עצמים תלת ממדיים .כיצד
  • המוח נעזר ברמזים חזותיים בפרשנותו את הקלט החזותי .
  • רמזים דו- עיניים (binocular:) מידע משתי העיניים שעובר עיבוד ויוצר תמונה תלת ממדית.
  • רמזים חד- עיניים (monocular:) רמזים ניידים

רמזי עומק דו-עיניים :דוגמא לתקופה מכריעה

  • לאימון בשימוש ברמזים דו- עיניים יש תקופה מכריעה ( גיל שנה.)
  • ככל שמתקנים פגמי פזילה מוקדם יותר בטווח השנה הראשונה , מגדילים את הסיכוי לתפוס עומק ומרחק באמצעות רמזים דו-עיניים .
  • בתיקון לאחר שנה ,ראיית העומק אינה משוקמת.

רמזי עומק דו-עיניים

  • התכנסות (convergence:) המוח מסיק את מידת המרחק מהעצם לפי מידת התכנסות העיניים.
  • פער הרשתיות (retinal disparity:) המוח מסיק על  המרחק מהחפץ לפי השוני של התמונה המתקבלת מכל עין.

רמזי עומק חד-עיניים נייחים

  • פרספקטיבה קווית
  • הסתרה
  • הצללה

רמזי עומק חד-עיניים ניידים

  • המוח מחשב מיקום ומרחק לפי תנועת האובייקט והשוני המוטל על הרשתית כתוצאה ממנה.
  • בתנועה :אובייקט מתקרב גדל ,אובייקט מתרחק קטן.

 

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן