פסיכולוגיה התפתחותית – שלבי למידה

למידה אצל תינוקות :למידה עצמאית

  • למידת התכוונות
  • התרגלות =הביטואציה
  • הפרת התרגלות =דה-הביטואציה
  • התניה קלאסית
  • התניה אופרנטית (אינסטרומנטלית)
  • חיזוק חיובי ,חיזוק שלילי ,עונש
  • חיקוי
  • מושג המוכנות
  • מה התינוק מסוגל ללמוד ומה לא

מרגרט מאהלר :ספרציה ואינדיבידואציה

  • השאיפה ההתפתחותית של כל ילד : יצירת עצמאות ונפרדות מההורה (ספרציה ) ויצירת אישיות ייחודית (אינדיבידואציה)
  • הלידה הפסיכולוגית
  • התפתחות בשלבים מובחנים איכותית : ממצב של אוטיזם לעבר ספרציה ואינדיבדואציה
  • חשיבות הקשר המתפתח בין האם לתינוק
  • תהליכים חשובים מתרחשים בתקופה הינקותית והקדם מילולית

השלב האוטיסטי הנורמלי

  • מהלידה ועד גיל חודש
  • התינוק אינו פתוח לעולם (ניתוק אוטיסטי )
  • מגבלות בשלות
  • הניתוק האוטיסטי הינו נורמטיבי
  • עדיין אין ספרציה – אינדיבדואציה.
  • התינוק אינו ער לגירויים חיצוניים או להורים המטפלים.
  • דימוי ביצת הציפור
  • אין הבחנה בין “אני “ו”לא אני”
  • הצרכים מסופקים “באורח קסם ” לאחר שעולה הצורך של התינוק- חוויה הזייתית
  • למעשה אין תקשורת עם העולם החיצוני , יש ניתוק ולכן נקרא שלב “אוטיסטי”

ביקורת על השלב האוטיסטי הנורמלי

  • שימוש במונח פתולוגי לתיאור התפתחות נורמטיבית.
  • לאור מה שלמדנו עד כה ,האם התינוק באמת כל-כך מנותק•

ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק

  • יכולות קוגניטיביות – תיאור היכולות החשיבתיות  המשותפות לכולם (בדומה לכולם , לרוב – נורמה)
  • משכל – דן בהבדלים הבינאישיים של יכולות החשיבה ( במה האחד שונה מהשני)
  • תקופת הינקות כוללת ארבע הישגים קוגניטיביים מרכזיים:
  • הבנת הסיבתיות
  • הבנת אמצעים ומטרות
  • קביעות האובייקט
  • התפתחות של הזיכרון

ז’אן פיאז’ ה –עקרונות התיאוריה

  • שינוי סדיר : מהמוחשי לעבר המופשט .
  • אקטיביות בהתפתחות ובהבנת העולם .
  • התקדמות ומגבלה בכל שלב.
  • התפתחות מצטברת .
  • לדוגמה :התקדמות מרפלקסים לעבר עשייה רצונית
  • תיאוריית שלבים

כיצד נוצר שינוי לפי פיאז’ה

  • התאזנות
  • עקרון ההסתגלות
  • סכמה: מבנה קוגניטיבי לתיאום מידע סנסורי ומוטורי שאפשר ליישמו במגוון מצבים .
  • שינויים בסכימות:
  • הטמעה (assimilation:) יישום סכמה קיימת לגירוי חדש
  • התאמה (accommodation:) שינוי סכמה או יצירת חדשה

תהליך ההסתגלות

הטמעה (assimilati•n)

  • יניקה מפטמות בקבוק שונות
  • אכילה מכפות שונות

התאמה

  • מעבר מפטמה לכוס שתייה
  • מעבר מכפית למזלג

לסיכום :כיצד נוצר שינוי לפי פיאז’ה

שינוי נוצר בשל צורך בהסתגלות .

הוא נוצר דרך תהליך ההתאזנות ,הכרוך בהטמעה , התאמה ושינוי סכמות.

שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית בתיאוריה של פיאז’ה  8

-פסיכולוגיה התפתחותית

מאפייני התקופה הסנסורית-מוטורית

  • עד גיל שנתיים.
  • נסיון להסתגל ואקטיביות.
  • שישה תת-שלבים.
  • התינוק חושב דרך החושים והמוטוריקה.

מדוע להניח שמדובר בפעולה קוגניטיבית 9

-פסיכולוגיה התפתחותית

התקופה הסנסורית-מוטורית

(10-1 ח’- רפלקסים:  התנהגות מולדת כבסיס לשלבים הבאים

מהי הסכימה כאשר דנים ברפלקסים

אילו עקרונות כלליים מדגימה התגובה המעגלית

מהי קביעות אובייקט

פסיכולוגיה התפתחותית תגובה מעגלית :התנהגות שיוצרת אירוע מעניין/ נעים שגורם להתנהגות לחזור על עצמה

התקופה הסנסורית- מוטורית

(21-4 ח’- תגובות מעגליות ראשוניות:  רצף הקשור בגופו של האדם ובו התנהגות מסוימת מחוללת במקרה אירוע מעניין ולכן חוזרת ונשנית.

(34-8 ח’- תגובות מעגליות שניוניות:  רצף הקשור בילד ובאובייקט/ ים (מוצץ ,רעשן)…

(48-12 ח’- תיאום של סכמות: שרשרות מכוונות למטרה-  התינוק עושה פעולה לא למען הדבר עצמו אלא כדי להשיג משהו אחר.

(512-18 ח’- תגובות מעגליות שלישוניות: ניסוי וטעייה. רצף הקשור בילד ובאובייקט/ים (מוצץ, רעשן…). התינוק חוזר על ההתנהגות בווריאציות שונות.

מהם העקרונות המתבטאים בשלב התגובה השלישונית

(618-24 ח’ :ניצני חשיבה ייצוגית (חיקוי מושהה )

הקשר בין קביעות אובייקט ליכולות רגשיות

  • כיצד קביעות האוביקט משפיעה על יצירת קשר עם ההורים
  • מה הקשר בין קביעות אוביקט לחרדת פרידה
  • מה הקשר בין קביעות אוביקט למשחק מחבואים

השגות על פיאז’ ה –קביעות אובייקט

  • רצף התרחשות השלבים מדויק

לוח הזמנים (גילאים )לא מדויק

  • הבעיה של התינוק איננה כנראה ב”קביעות האובייקט ” אלא במיומנויות החיפוש
  • מחקרי אובייקטים מוסתרים בחלקם : קלמן וספלקה ,באיירז’ון
  • מחקרי קביעות אובייקט
  • הסבר חלופי לטעות שלב 4- מגבלת הזיכרון

השגות כלליות על התיאוריה של פיאז’ה

  • מושג השלבים – דקלאז ‘ והתיאוריה של פישר ( רכישת מיומנויות נפרדות ולא סכמות)
  • הסבר אחר למגבלות הקוגניטיביות – תיאוריות עיבוד המידע (קייס 🙂 זיכרון עבודה ואוטומטיזציה
  • מהן באמת היכולות המולדות
  • הניאו-ניטיבסטיים
  • חשיבות ההקשר החברתי- הויכוח בין ויגוצקי לבין פיאז’ה

התפתחות הזיכרון

הזיכרון עד גיל 6 ח ‘ :

  • היזכרות נרמזת.
  • מגבלות הזיכרון.

הזיכרון בין 6 ח ‘לשנה:

  • זיכרון קטגוריאלי והקשר לשלב הסנסורי-מוטורי.
  • תפיסת ריבוי
  • היכולת להיזכר והקשר ל-IQ.

אמנזיה של תקופת הינקות

מהו הזיכרון המוקדם ביותר שלכם

מהי אמנזיה

  • האם לתינוקות יש זיכרון אוטוביוגרפי
  • פרויד : אמנזיה של גיל הינקות (infantile amnesia)
  • מדוע זה קורה
  • הסברים קודמים
  • קיבולת (הזכרון נמחק).
  • שליפה.
  • ההסבר העכשווי : שינוי בארגון הזיכרון:
  • שפה.
  • חווית העצמי נקשרת לזכרון (אוטו-ביוגרפי).
  • בשילה מוחית.

התפתחות רגשית וחברתית :0-6 חודשים

  • מהו יצור חברתי
  • האם התינוק יצור חברתי
  • האם קיימת מוכנות להיות יצור חברתי
  • הצידה המולדת (מצויידות:)
  • יכולת איתות על צרכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים
  • הימשכות לגירויים אנושיים.
  • זיהוי התרחשות מותנית.
  • יכולת התאמה לדמות המטפלת.
  • מצוידות + סביבה מספקת ונענית מובילות להתפתחות יכולות חברתיות : יש הכרח במטפל מגיב , שיספק גרייה והיענות , כדי להפוך את הנטיות המולדות להתנהגות חברתית אמיתית

מקורות ההדדיות

  • מהי הדדיות
  • בתחילת חייו ,התינוק אינו הדדי .
  • תפקיד יצירת ההדדיות נתון בתחילה בידי המטפל – תופס תגובות רפלקסיביות כביטויי הדדיות .

דוגמאות:

1 . דפוס אכילה ” פרץ – הפוגה” אינו מכוון בהתחלה . מוביל ללמידת פעילות הדדית ,התנהגות לפי תור.

2 .חיוך: מתחיל כרפלקס וקשור לירידה בסף העוררות המוחית . הופך לחברתי (4-5 ח’ )בעקבות תגובת הסביבה.

3 .בכי: רפלקס המתפתח לאינטראקציה חברתית

התפתחות רגשית וחברתית :6-12 חודשים

שינוי איכותי –  התינוק מבחין בין בני אדם שונים ומפתח התנהגות מכוונת . לשינוי זה יש משמעות ביכולת להביע רגשות ובהיקשרות למטפל:

ההתפתחות הרגשית

  • הופעת הרגשות- רגשות מגוונים ,מיידיים , סדירים וברורים יותר.
  • מצוקת זרים- ( שיא בין 7-10 ח’)- על מה מעידה
  • התחלת ויסות רגשי- ההגנות הפרימיטיביות נעלמות לטובת מנגנוני התמודדות מפותחים ומבוקרים יותר :וויסות בשניים

הבדלים בין-אישיים בהתפתחות רגשית-חברתית

  • עד כה תיארנו את ההתפתחות הנורמטיבית…
  • כיצד מוסברים הבדלים בין תינוקות ביצירת קשר, באישיות, בתפקוד

גישת המזג:

מאפיינים מולדים של התינוק

גישת ההיקשרות:

איכות הטיפול ההורי :זמינות ורגישות ההורה

גישת ההיקשרות :ג’ון בולבי

מהי ההיקשרות:

הגדרה ראשונית

קשר יציב , משמעותי ולא זמני (עם ההורים ) שאי אפשר להחליפו באחר . המאפיינים הם של חיפוש קירבה ,ובפרידה-מצוקה.

  • סימנים המעידים על התבססות ההיקשרות:

1 . התנהגות של בסיס בטוח (secure base)– חקירה

2 .מצוקת פרידה

3 . תגובת קידום פנים

4 .מצוקת זרים

(4  סימני ההיקשרות מקבילים ל – 4 השלבים ב”מצב הזר )”

היקשרות (ATTACHMENT)

ב .רקע ודגשים בתיאוריה

  • הרקע הפסיכואנליטי והדגש על השפעת הילדות המוקדמת :
  • מודל נתיבי ההתפתחות.
  • הדגש על המציאות האובייקטיבית ( ולא רק על העולם הפנימי והפנטזיות )ובמיוחד על:
  • הקשר המציאותי עם ההורים שיקבע את דפוס ההיקשרות והפנמתה . חסך הורי פוגע בהיקשרות ובהתפתחות (למשל- ספיץ.)
  • הדגש האבולוציוני :
  • ההיקשרות מקדמת את הישרדות המין האנושי : התינוק זקוק להגנה.
  • היררכיה של של היקשרויות והיתרון האבולוציוני שבה.
  • הבדל לעומת פרויד- הקשר אינו משני לדחף , אלא מדובר במערכת מוטיבציה העומדת בפני עצמה.

 

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן