פסיכולוגיה התפתחותית – שפה וקוגניציה

הגדרת השפה

שפה: מערכת מופשטת הנשלטת על ידי כללים פסיכולוגיים, של סמלים שרירותיים ,להם משמעות מקובלת ,הנעזרת בכללים לצורך העברת מידע .

  • מערכת מופשטת
  • כללים
  • סמל – ייצוג סמלי
  • אינסוף צירופים
  • העברת מידע

רכיבי השפה

כל השפות בעולם מורכבות מ-5 תת מערכות:

  • פונולוגיה – צלילי המילה והמשפט (ניגון ,מבטא)
  • סמנטיקה – משמעות מילים ומשפטים
  • מורפולוגיה – הרכבת מילים חדשות עפ” י כללים “(צורנים)”
  • תחביר – ארגון המילים בצירופים שונים למשפטים עפ”י כללים
  • פרגמטיקה – יישום השפה בהקשר החברתי

פונולוגיה :תורת ההגה

  • מהי פונמה • הגה ,צליל דיבור
  • איך נלמדות פונמות•
  • טבלת התפתחות פונמית

שלבי ההגייה הקדם לשונית:

  1. בכי – רפלקס
  2. המייה (חודשיים)- להבעת סיפוק
  3. משחק קולי (4 ח’)- “ניסוי כלים :”הברות פשוטות וטווחי עוצמה
  4. מלמול קנוני (6 ח’)- רצפי הברות אוניברסליות
  5. עגת תינוקות (10 ח’)- שימוש בניגון נכון ללא תוכן- ג’יבריש
  6. מילים טרומיות (10-12 ח’ )מילים עם משמעות אישית

סמנטיקה :תורת המשמעות

  • מהי סמנטיקה•
  • משמעות מושג השלילה
  • פעוטות זקוקים לשתי מערכות של מיומנויות כדי לתקשר בצורה טובה:
  1. מיומנויות הפקה (productive) : משמשת לניסוח רעיונות.
  2. מיומנות קליטה (receptive) : משמשת להבנת דברים שאחרים אומרים.

סמנטיקה לקסיקלית :משמעות מילים

  • למידת מילים ראשונות – שני סגנונות:

1 .סגנון רפרנציאלי- לתיאור שמות עצם

2 .סגנון אקספרסיבי- רגשות וסדרים חברתיים

  • פרץ אוצר המילים- בגיל 18 חודשים
  • מילים כמייצגות קטגוריות

שלבי רכישת מילים

1 .חשיבות ההקשר בו נאמרת המילה

2 .זיהוי גבולות המילה

שגיאת קיטוע- יומולדת  / בּצפֶר  /פָּםעוד

3 .הענקת משמעות :מנגנונים מולדים

מיפוי מהיר- שימוש ברמזי הקשר על מנת לנחש משמעות

ניגוד לקסיקלי- שתי מילים אינן בעלות אותה משמעות

צמצום יתר: התייחסות צרה מידי למילה.

הרחבת יתר: התייחסות רחבה מידי למילה.

  • איזו טעות קלה יותר לזיהוי
  • על מה מעידה הרחבת יתר
  • סיבות לשגיאות אלו:
  • הקשר מסוים
  • חקר גבול המשמעות
  • שימוש ביודעין

שגיאות ברכישת מילים

מורפולוגיה :תורת הצורנים

  • הגדרה: כללי הרכבת מילים חדשות ממילים ישנות על ידי הוספת צורנים.
  • מורפמות (צורנים:) יחידה ללא משמעות בפני עצמה , אך משנה משמעותן של מילים (שם עצם ,תחיליות ,סופיות)
  • התפתחות מורפולוגית :
  • מורכבות מבנית/דקדוקית
  • מורכבות סמנטית
  • מורכבות פונולוגית
  • הסדרת יתר :יישום צורנים על היוצאים מהכלל.

-דוגמאות•

-על מה מלמדת הטעות•

-שגיאת גדילה

תחביר

תחביר :מערכת כללים לארגון מילים למשפטים .

  • משפטים , צירופים (phrases) , ופסוקיות (clauses ) מורכבים מחלקי דיבר (קבוצות צורה.)
  • למידה לא מודעת.
  • שלב המילה האחת- צירוף חד מילי (הולופראזה)
  • משפטים ראשונים: שתי מילים ודיבור טלגרפי.
  • 5 שלבי התפתחות התחביר לפי בראון

פרגמטיקה

  • פרגמטיקה : למידת השימוש החברתי בשפה ומערכת הכללים השולטים בשיחה .
  • כשירות תקשורתית – שימוש בשפה באופן המותאם לחברה :דיבור לפי תור ,שימוש במילים הנכונות ועוד.
  • יכולות מוקדמות מופיעות כבר בינקות!!!
  • תיקון כשלים תקשורתיים
  • תרבות והקשרים חוץ-לשוניים

התפתחות לשונית :תרומת התורשה

  • תקופה מכריעה
  • זוכרים את ג’ני וויקטור ילד הפרא מאבירון•
  • ילדים חרשים להורים שומעים
  • רכישת שפה שנייה
  • ייחודיות למין
  • מה מתפתח•
  • אסטרטגיות מולדות לפירוש תשומה לשונית
  • מגבלות לסוגי הכללים והמסקנות האפשריים
  • מתאם ליכולות קוגניטיביות אחרות:
  • זיכרון
  • ייצוג סמלי כללי
  • קביעות אובייקט
  • יכולת סיווג לקטגוריות

התפתחות לשונית :תרומת הסביבה

  • דיבור מופנה לילד (שפת האימהות)
  • פונולוגית (הנגנה והטעמה)
  • סמנטית (אובייקטים מוחשיים וארועים בהווה)
  • תחבירית (פשוטה יותר)
  • שפת האבות
  • שפת האחים
  • תרבויות שונות
  • ברונר :LASS מערכת תמיכה לרכישת השפה
  • היבטים רגשיים

היבטים לא- לשוניים של הייצוג הסמלי  (למידה עצמאית)

  • פיאז’ה :מהי חשיבה סמלית
  • מה הקשר בין היכולות הסנסורי- מוטוריות של השלבים הקודמים ליכולות החשיבה הסמלית המופיעות בתקופה זו
  • שינויים בחיקוי המעידים על התפתחות קוגניטיבית
  • קשר בין מסמל למסומל:
  • סמלים אינם מייצגים את הדברים עצמם ; הם מייצגים את ההבנה של הילד כעת.

משחק העמדת פנים (למידה עצמאית)

מהלך ההתפתחות:

  1. ייצוג סמלי כלפי העצמי
  2. ייצוג סמלי כלפי מישהו אחר
  3. העמדת פנים עם חיקויי אובייקטים (סוס צעצוע , מכונית צעצוע)
  4. שימוש בתחליפי אובייקטים (לגו כאוכל ,מטאטא כסוס)
  5. תחליף כפול

משחק עם מבוגרים או ילדים גדולים יותר . זוכרים את איזור ההתפתחות המקורבת של ויגוטסקי•

שימוש במחוות (למידה עצמאית)

  1. מחוות לשם תקשורת (9 חודשים :)הצבעה
  2. מחוות קונבנציונליות (9-12 חודשים :)נפנוף ,הנהון
  3. מחוות אינסטרומנטליות (13 חודשים 🙂 שחזור של פעולה ללא שימוש באובייקט.
  4. מחוות סמליות (12-18 חודשים 🙂 ייצוג ישיר של פעולה או אובייקט

משקפות פונקציה (שימוש או תכלית )של אובייקט

תכיפות עולה ואז יורדת במקביל לפרץ אוצר המילים

נקודות מרכזיות

  • הגיל הרך =תקופת מעבר שבה מועברת השליטה לילד
  • שתי מטלות מרכזיות העומדות בפני הפעוט בשלב זה:
  1. מעבר מתלות לעצמאות והסתמכות עצמית רבה יותר
  • המעבר מתינוק תלותי לפעוט המתחיל לעמוד ברשות עצמו .מתאפשר בזכות העלייה ב ניידות ופיתוח כישורי שפה
  1. סוציאליזציה (חיברות:) ציות לכללי החברה וציפיותיה

שלוש תיאוריות פסיכואנליטיות  ועמדתן על הגיל הרך

  • אריקסון :התיאוריה הפסיכו- חברתית : אוטונומיה מול בושה וספק

( עצמאות ,חברותיות ,מרחק מההורים)

  • מאהלר: ספרציה ואינדיבידואציה :ההתקרבות מחדש

(מודעות לעצמי ולזולת ,אישיות ייחודית ,נפרדות מההורים)

  • פרויד :התיאוריה הפסיכו-סקסואלית : השלב האנאלי

(עצמאות ושליטה בלעדית מול גבולות ותהליכי חיברות)

סוציאליזציה :תהליך החיברות

  • כיצד יודע הפעוט איך להתנהל בחברה
  • חיברות: תהליך רכישת הכללים , הנורמות והערכים של החברה
  • איך מתרחש תהליך החיברות
  • שתי עמדות :

– חיברות מבחוץ (פרויד ,תיאורית הלמידה החברתית)

– חיברות מבפנים (אינסוורת ,’מרדנות טבעית)

ההבדל ביניהן נעוץ בשאלה מה מניע לחיברות

חיברות מבחוץ

  • פרויד: הפעוט פועל מתוך צורך לספק דחפים . ההורים מרסנים את הדחפים המולדים באמצעות עידון (סובלימציה) :חסימה והכוונה מחדש , וכך מעצבים את הילד להיות חלק מהחברה הנורמטיבית.
  • למידה חברתית : ילדים לומדים לציית לנורמות החברה באמצעות הוראה ישירה ותכליתית ,מערכת עונשים או חיקוי.

השלב האנאלי לפי פרויד

  • פרויד – השלב האנאלי (1-3 ש’ )מאופיין במאבקי כוח ושליטה ,סביב עשיית צרכים וגמילה מחיתולים . עקרון ההנאה מוחלף בעקרון המציאות . המאבקים של הפעוט מול הוריו סובבים סביב חינוך לניקיון סדר ,מגבלות ,צורך להתאפק , לדחות סיפוקים :הורים כסוכני חיברות.
  • קיבעון בשלב זה מוביל לטיפוס אנאלי – בלגניסט  /אובססיבי.
  • בעיות בשלב זה :ההורים מתקשים לשחרר את הילד , נשארים עימו בסימביוזה ולא מאפשרים לו עצמאות ותחושת שליטה . הילד רוצה את אהבתם ולכן יתאים עצמו וימחק את צרכיו ההתפתחותיים לעצמאות וניידות . יתפתח ילד “מרצה” , לא אותנטי.

חיברות מבפנים

  • אינסוורת’- בפעוט טבועה מלידתו הנעה פנימית להיות ‘בסדר ‘ולציית לכללי החברה .
  • הסיבה לכך : התפתחות אבולוציונית של האדם כמין שחי והצליח לשרוד בקבוצה.
  • ילדים בטוחים נוטים לציית ללא צורך באיום : רצון טבוע להמשיך את ההרמוניה .
  • כיצד נסביר את ניסיונות המרד הטבעיים•

התפתחויות עיקריות בגיל הרך

ארבע זירות התפתחות בגיל הרך , הקשורות לפיתוח העצמאות:

1 .מעבר לעצמאות :צמיחת האוטונומיה

2 .צמיחת החברותיות

3 .התפתחות מודעות לעצמי ולזולת

4 .שינויים רגשיים

 

מידע נוסף ניתן לקרוא כאן