מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

למידה

למידה למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר אך באופן הדרגתי מתרגלים אליו ומגיבים פחות. Sensitization: תגובה מוגברת בתגובה לגירוי. לדוג' כשנכנסים לסמטה חשוכה מגיבים בצורה קיצונית יותר לגירויים כגון צופר. אורך החיים של שתי תופעות אלו הוא יחסית קצר אך חשיפה ממושכת עשויה לגרום ללמידה ארוכת טווח.  [...]

למידה: התניות

למידה: התניות התנייה אינהיביטורית: התניית הבחנה שבה לאחר אימון הבחנה אצל הנבדק, הנבדק לומד כי הגירוי המותנה הוא הגורם לחוסר הופעת הגירוי הבלתי-מותנית. הגירוי המותנה מסמל את העדר הגירוי הבלתי-מותנה, לכן, כאשר הגירוי המותנה הזה יופיע בצמידות לגירוי בלתי-מותנה השונה מהגירוי הבלתי-מותנה הראשוני, הוא עדיין יגרום לעיכוב התגובה המותנית. גירוי מותנה אינהיביטורי לגירוי בלתי-מותנה אפיטיטיבי [...]

השפעות על מידת השליטה (controllability) בחיזוק

השפעות על מידת השליטה (controllability) בחיזוק התאמה גבוהה בין התגובה האינסטרומנטלית למחזק משמעה שהתגובה שולטת בחיזוק. כשיש התאמה גבוהה, התרחשות החיזוק תלויה בהתרחשות התגובה האינסטרומנטלית. מחקרים שבדקו את השפעת השליטה בחיזוק העידו באופן החזק ביותר על הרגישות של ההתנהגות להתאמה בין התגובה למחזק. למרות שחלק מהמחקרים הללו מערבים חיזוק חיובי, רובם התעסקו בשאלת ההשפעה שיש [...]

הקשר בין התגובה למחזק

הקשר בין התגובה למחזק במקרים מסוימים, יש קשר חזק בין מה שהאדם עושה לבין תוצאות מעשיו. אם תשימי דולר במכונת שתייה, תקבלי פחית משקה. כל עוד שהמכונה עובדת, תקבלי פחית משקה בכל פעם שבה תשימי דולר במכונה. במקרים אחרות, אין כל קשר בין ההתנהגות והתוצאה. ייתכן ותלבשי חולצה אדומה לבחינה ותקבלי ציון טוב, אך הציון [...]

הימנעות לא מבחינה – nondiscriminative avoidance

הימנעות לא מבחינה – nondiscriminative avoidance כמובן שלסימן האזהרה או ה-CS יש תפקיד מכריע בלמידת ההימנעות הקוגניטיבית. סימני אזהרה ברורים מופיעים לעיתים גם בהתנהגות הימנעות פתולוגית, למשל, כאשר אדם מתרחק מאינטימיות לאחר מערכת יחסים אלימה. אך עולה השאלה האם אינדיבידואלים יכולים ללמוד תגובת הימנעות גם כאשר אין אזהרות חיצוניות למצב? סידמן ערך פרוצדורה של התניית [...]

התנייה קלאסית – מעקב אחר סימנים

התנייה קלאסית - מעקב אחר סימנים בעבר חשבו שהתניה קלאסית מתרחשת רק במערכות פסיכולוגיות של תגובות רפלקס אך מחקרים מהשנים האחרונות הראו שלא כך הדבר. דוגמה שתרמה רבות לכך היא פרדיגמת ה-Sign Tracking / Auto-Shaping.  חיות נוטות לגשת או ליצור קשר עם גירויים קוגניטיביים שמסמלים את הנגישות של אוכל. ה- sign tracking נחקר במעבדה ע"י [...]

התנייה קלאסית – היסודות הפסיכולוגיים

התנייה קלאסית - היסודות הפסיכולוגיים הביטואציה וסנסיטיזציה, הינם תהליכים קוגניטיביים פשוטים יחסית ולא יכולים להסביר את כל התנהגות החיה. הם כוללים למידה של גירוי בודד בעוד רוב הסיטואציות בעולם כוללות קומבינציה עקבית וצפויה של מספר גירויים (לדוגמא, רכבת מגיעה בזמנים מסוימים). יחסי סיבה ותוצאה בעולם מבטיחים כי דברים מסוימים יתרחשו בקומבינציה עם אחרים (לא יירד [...]

התניה קלאסית – תיאוריית מערכות ההתנהגות

התניה קלאסית - תיאוריית מערכות ההתנהגות Behavior Systems Theory (תאוריית מערכות ההתנהגות) הגישה של פאבלוב התמקדה בתגובות בודדות אך נראה כי תשובות לשאלות על אופי ה- CR ידרשו התייחסות להתנהגות החיה מפרספקטיבה רחבה יותר. נוח לפרש את הטווח הרחב של דברים שחיות עושות כמאורגן לתוך מערכות של התנהגות. קיימות מערכות התנהגות להשגת ואכילת מזון, להתגוננות [...]

התניה קלאסית – גירויים

התניה קלאסית - גירויים מה הופך CS ו-US לאפקטיביים? תגובה ראשונית לגירויים לפי פבלוב, גירוי מותנה יעיל אינו מעלה תחילה את רמת התגובה הפסיכולוגית, אלא רק לאחר ההתניה. הגירוי הבלתי מותנה, יעיל אם הוא מעלה את התגובה באופן טבעי וללא הכשרה מיוחדת. ה-CS ים וה- USים הם יחסיים (relative). אירוע ספציפי יכול לשמש כ-CS בהתניה [...]

למידה והתניה בפסיכולוגיה קוגניטיבית

למידה והתניה בפסיכולוגיה קוגניטיבית טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי אצל פסיכולוגים נמצא יעיל במחקרים מדעיים עבור הטיפול החשוב בהפרעות המצב הרוח. פנו אלינו במכון קוגניטיבי ובעזרת הסיוע שלנו יתאפשר לכם למצוא פסיכולוג\ית מתאימ\ה באיזור המגורים שלכם. הפסיכולוגיה של למידה תחום הלמידה נחקר ממספר היבטים - ביולוגי, התנהגותי, קוגניטיבי, התפתחותי וכו'. ידוע כי תהליך הלמידה מתקיים [...]

Load More Posts