מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

למידה

למידה למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר אך באופן הדרגתי מתרגלים אליו ומגיבים פחות. Sensitization: תגובה מוגברת בתגובה לגירוי. לדוג' כשנכנסים לסמטה חשוכה מגיבים בצורה קיצונית יותר לגירויים כגון צופר. אורך החיים של שתי תופעות אלו הוא יחסית קצר אך חשיפה ממושכת עשויה לגרום ללמידה ארוכת טווח.  [...]

למידה והתניה

למידה והתניה Behaviorism- זרם בפסיכולוגיה הטוען שפסיכולוגיה היא תחום שצריך לחקור בשיטה המדעית. מה ניתן למדוד בעין? רק את התנהגות האדם. החוקרים מזרם זה טוענו כי לא ניתן לחקור בצורה מדעית את כלל הנושאים הפסיכולוגיים בהם התרכז פרויד. סוגי למידה- למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר [...]

עיבוד מידע ורגשות

עיבוד מידע ורגשות חקר הקופסא השחורה:  איך בע"ח מייצגים צבעים? כאשר מראים לכלב ריבוע צהוב ואז אוכל נוצרת התניה , כאשר נחליף את הריבוע הצהוב לאדום ונראה שהלמידה איטית יותר, כלומר הכלב מבחין בין צבעים. כך על ידי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית מפתחים ניסויים בהם מודדים התנהגות הנותנת אינפורמציה על תהליכים פנימיים. הטענה שאי אפשר לראות את [...]

השפעות על מידת השליטה (controllability) בחיזוק

השפעות על מידת השליטה (controllability) בחיזוק התאמה גבוהה בין התגובה האינסטרומנטלית למחזק משמעה שהתגובה שולטת בחיזוק. כשיש התאמה גבוהה, התרחשות החיזוק תלויה בהתרחשות התגובה האינסטרומנטלית. מחקרים שבדקו את השפעת השליטה בחיזוק העידו באופן החזק ביותר על הרגישות של ההתנהגות להתאמה בין התגובה למחזק. למרות שחלק מהמחקרים הללו מערבים חיזוק חיובי, רובם התעסקו בשאלת ההשפעה שיש [...]

הקשר בין התגובה למחזק

הקשר בין התגובה למחזק במקרים מסוימים, יש קשר חזק בין מה שהאדם עושה לבין תוצאות מעשיו. אם תשימי דולר במכונת שתייה, תקבלי פחית משקה. כל עוד שהמכונה עובדת, תקבלי פחית משקה בכל פעם שבה תשימי דולר במכונה. במקרים אחרות, אין כל קשר בין ההתנהגות והתוצאה. ייתכן ותלבשי חולצה אדומה לבחינה ותקבלי ציון טוב, אך הציון [...]

התניה – סוגי התנהגויות

התניה - סוגי התנהגויות התנהגות מגוונת לעומת התנהגות סטריאוטיפית (behavioral variability versus stereotypy) ת'ורנדייק וסקינר הדגישו שהחיזוק מעלה את הסבירות שתגובה האינסטרומנטלית תחזור על עצמה בעתיד. קביעתם עודדה את האמונה, שהתניה אינסטרומנטלית מייצרת חזרה על אותה התגובה כלומר, מייצרת אחידות או סטריאוטיפיות בהתנהגות. עלייה בתגובה הסטריאוטיפית אכן מתפתחת אם הדבר מתאפשר או נדרש במהלך פרוצדורת [...]

התניה אינסטרומנטלית

התניה אינסטרומנטלית גישות מודרניות לחקר ההתניה האינסטרומנטלית ת'ורנדייק השתמש ב- 15 קופסאות שונות במחקריו. בהמשך, טווח המטלות בהן השתמשו הצטמצם באופן משמעותי. חלק מהמטלות הפכו לסטנדרטיות ומקובלות, ונעשה בהן שימוש באופן חוזר ונשנה על מנת שניתן יהיה ביתר קלות להשוות בין התוצאות המתקבלות במעבדות שונות. פרוצדורות צעד לא רציף (תהליכים של ניסיון בדיד) -  Discrete-trial [...]

הימנעות לא מבחינה – nondiscriminative avoidance

הימנעות לא מבחינה – nondiscriminative avoidance כמובן שלסימן האזהרה או ה-CS יש תפקיד מכריע בלמידת ההימנעות הקוגניטיבית. סימני אזהרה ברורים מופיעים לעיתים גם בהתנהגות הימנעות פתולוגית, למשל, כאשר אדם מתרחק מאינטימיות לאחר מערכת יחסים אלימה. אך עולה השאלה האם אינדיבידואלים יכולים ללמוד תגובת הימנעות גם כאשר אין אזהרות חיצוניות למצב? סידמן ערך פרוצדורה של התניית [...]

חזרה של אקסיטציה מותנית

חזרה של אקסיטציה מותנית חזרה (Reinstatement) של אקסיטציה מותנית תהליך פסיכולוגי נוסף המשחזר את התגובה הקוגניטיבית המותנית מכונה Reinstatement – שחזור תגובה מותנית שהוכחדה, בעקבות חשיפה ל-US. לדוגמא, אדם שפיתח Taste Aversion למזון מסוים והצליח להכחיד זאת, יפתח את    ה-Taste Aversion מחדש אם שוב פעם יהיה חולה (אפילו אם המחלה לא קשורה לאותו מזון). כמו [...]

הכחדה של התנהגות מותנית

הכחדה של התנהגות מותנית מנגנוני למידה פסיכולוגיים הם שימושיים מפני שהתגובות החדשות שנרכשות מקדמות הסתגלות לשינויים בסביבה. אולם, שינויים בסביבה יכולים גם לדרוש את הפסקת ההתנהגות המותנית כאשר הנסיבות משתנות. תגובות שהן הכרחיות בנקודת זמן מסוימת עשויות להפסיק להיות יעילות מאוחר יותר. ההכחדה מערבת את השמטת ה-US או המחזק: בהתניה קלאסית, ההכחדה מערבת את הצגת [...]

Load More Posts