מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

פסיכולוגיה וסטטיסטיקה

פסיכולוגיה וסטטיסטיקה האבות המייסדים של הפסיכולוגיה שכאמור הגיעו ממדעי הטבע נאלצו להמציא כלים מתמטיים במקום שכלים כאלו לא היו זמינים בפועל. פסיכולוגים היו אלו שפיתחו בעבור הדיסיפלניה הפסיכולוגית את הכלים הללו – פירסון,ספירמן, גלטון (רגרסיה) וכו'. המכשירים פותחו מתוך הצורך. הפסיכולוגיה ביססה הודות לשימוש במספרים (הסטטיסטיקה) את מעמדה וכיום הפסיכולוגיה הינה בית ספר בפני עצמו [...]

התיאוריה הפסיכו סקסואלית של פרויד 

התיאוריה הפסיכו סקסואלית של פרויד  בבסיס הכל עומד היצר, פרויד בונה תיאוריה התפתחותית שלמה שמתארת כיצד הדחף נע שלב בשלב בשנים הראשונות לחיי האדם. היא כביכול תיאוריה של התפתחות המיניות אך על פי פרויד הדבר שקול להתפתחות האישיות. במהלך הילדות המוקדמת הדחף המיני נע בין איזורים שונים בגוף, ינוע בין הפה- שד האם הוא האובייקט המתאים לפורקן, משם ינוע [...]

שינויים בתיאוריה של פרויד 

שינויים בתיאוריה של פרויד פרויד שינה את התיאוריה שלו במהלך חייו. בעוד שפרויד היה פתוח לקבל מידע חדש, הוא לא הסכים לקבל דעות מנוגדות לשלו. אחד מאלה שנפרדו מפרויד על רקע זה היה קארל יונג שפיתח את הפסיכולוגיה האנליטית (analytic psychology). יונג האמין, שבנוסף ללא-מודע האישי שתואר ע"י פרויד, קיים גם לא-מודע קולקטיבי (collective unconscious) - חלק שמשותף לכל בני האדם. [...]

מודל האישיות של פרויד

מודל האישיות של פרויד פרויד החל את דרכו כנוירולוג, וחקר את התת מודע, לא היה הראשון להעלות את המושג (גם שייקספיר כבר השתמש בו במחזותיו), אך בהחלט טווה כמה מונחים חדשים בהקשרו. מעבר לעיסוק בתת מודע פרויד האמין בשיטה הדטרמיניסטית שאומרת כי לכל מחשבה רגש או פעולה יש סיבה ומקור. יתרה מכך, האמין כי כל ההתנהגויות [...]

התפתחות פסיכולוגית

התפתחות פסיכולוגית תקופה קריטית- בכדי לבדוק עד כמה תקופה היא קריטית בהתפתחות הקווגניטיבית יש לגרום לחסך רציני בתקופות מסויימות ושונות לאורך ההתפתחות, דבר שאינו אתי ועל כן בעייתי לחקירה. אלו הן תקופות זמן מכריעות בחייו של אדם, במהלכן מתרחשים אירועים ספציפיים אם ההתפתחות מתקדמת נורמלי. זוהו תקופות קריטיות לאספקטים מסוימים של התפתחות פיזית של עובר [...]

זיגמונד פרויד- הגישה הפסיכודינמית

זיגמונד פרויד- הגישה הפסיכודינמית פסיכודינמיקה: מתייחס למאבק התמידי של היבטים שונים של האישיות. אישיות היא מערך של תהליכים ועיבודים.   המודל הטופוגרפי: גורס כי החיים הנפשיים יכולים להיות מיוצגים על ידי שלושה שלבים של מודעות: מודע, תת מודע ולא מודע.   מודע: מכיל את התחושות והחוויות שאנחנו מודעים אליהם ברגע מסוים. חלק קטן מהחיים המנטאליים נמצאים בו.   תת מודע: נקרא גם "זיכרון נגיש". כולל [...]

התפתחות רגשית חברתית

התפתחות רגשית חברתית מבט היסטורי- מודרני על ההתפתחות: וויליאם ג'יימס טען כי תינוקות מגיעים לעולם לא מוכנים כלל והוא כאוס עבורם, "Blooming, buzzing confusion". גישות מודרניות טוענות כי תינוקות באים עם מערך פעולות מחושב, מבינים פעולות חברתיות ומרגישים אכזבה כשאר ציפיות חברתיות לא ממושמשות. שתי גישות אלו, שצוינו לעיל, אינן מספקות. הטענה לגביי גישתו של [...]

מלאני קליין: חייו הרגשיים של התינוק

מלאני קליין: מסקנות תיאורטיות אחדות על אודות חייו הרגשיים של התינוק 3-4 החודשים הראשונים לחיי התינוק (העמדה הפרנואידית-סכיזואידית) (I) התינוק חווה בתחילת חייו חרדות אשר להן מקורות פנימיים וחיצוניים. לדוג' חרדת רדיפה אשר המקור הפנימי שלה הוא הפחד מהמוות והמקור החיצוני הוא טראומת הלידה. מידת החרדה תלויה במידת החשיפה לחסכים. נוכחות האם וחוויות ההזנה הראשונות [...]

טיפול זוגי קוגניטיבי התנהגותי – התפתחות

טיפול זוגי קוגניטיבי התנהגותי - התפתחות טכניקות להבניה מחודשת של הקוגניציה (Cognitive Restructuring Techniques) שינוי התנהגותי עשוי להוביל לשינוי קוגניטיבי. בנוסף, ישנן מספר התערבויות שניתן להשתמש בהן כדי להתמקד באופן ישיר יותר על הקוגניציה של בן הזוג. כפי שתואר קודם לכן, בני זוג פעמים רבות מתרגזים לא רק מההתנהגות הממשית של בן הזוג, אלא גם [...]

תיאוריית ההתפתחות

תיאוריית ההתפתחות של ויניקוט עבור ויניקוט עבור התינוק שנולד כבר מצוי פונטנציאל קוגניטיבי האינדיבדואליות שלו, אם החוויה לא תופרע על ידי הסביבה באופן בלתי הולם או טראומתי, בסביבה מספיק טובה הפוטנציאל יבשיל באופן ספונטני. התינוק נמצא במצב של אי-אינטנטגרציה אי כילול, אין עצמי הוא שקוע לתקופות ארוכות במצבים רגשיים שאין קשר ביניהם. צרכים שעולים ונעלמים [...]

Load More Posts