מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

זיכרון

זיכרון הרבה פעמים נרצה בעצמנו לבחור צד או להחליט מהי האמת האמיתית, אך לאו דווקא הדבר אפשרי. הזיכרון יוצר תופעה של פיקציות או זכרונות מדומים, אך כמו שהוא מתעוות, כך הוא גם "משתפר"- המסקנה שלנו היא שהזיכרון דינמי- לטוב ולרע.  ברטלט, חלוץ המחקר הקוגנטיבי בעינייני זיכרון, ראה מאמץ למצוא משמעות.  ברוח הפסיכואנליזה הקלאסית נכון להגיד שאולי למשמעויות הנסתרות יש תפקיד מפתח להבנה [...]

הזכרונות שלנו וההשלכות להם

הזכרונות שלנו וההשלכות להם החוסר אמינות של הזכרון כהבנה אובייקטיבית של המציאות הופך להיות מאוד ברור, הדבר מוביל לשאלות תהומיות לגבי הרשאה של עבריינים\"קורבנות" של זכרון מוטעה.  ההבנה שלנו קיום מבחינה מדעית של הזכרון יכולה לעזור למערכת הצדק, אם תבין גם היא שיש גבול לרמה שאפשר להסתמך על עדויות הקשורות בזכרון.  הזיכרונות שלנו נראים לנו אולי ממשיים ואמיתיים אך מבחן המציאות מראה שזכרונות יכולים "להיאבד", להשתנות [...]

זיכרון

זיכרון זיכרון מזויף- זיכרון מזויף הוא בעצם יצירת אשלייה שאותו סובייקט מאמין בו כאילו התרחש במציאות.ישנם דברים גם בחוויות היומיומיות שלנו אנו זוכרים דברים, מתייחסים אליהם כזיכרון ועובדים איתם כשם שאנו עובדים עם זכרון אך לא יודעים לקרוא להן בשמם, ומכחישים את עצם היותם זכרונות.  המחקרים על הזכרון לא מוכיחים שהדברים שאנו זוכרים התרחשו באמת.  ברטלט במהלך מחקר על קוגניציה סיפר לקבוצה סיפור אינדיאני לא ברור, קצת מוזר. [...]

חקר התפיסה

חקר התפיסה רשתות פשוטות (Simple networks) – רוב המחקר על שלב ההתאמה השתמש בתבניות פשוטות, בעיקר באותיות ומילים. הרעיון הבסיסי הוא שאותיות מתוארות במונחים של תכונות מסוימות, ושהידע אילו תכונות מתאימות לאיזו אות מאוחסן ברשת של קשרים. תיאוריות אלה מכונות מודלים מקשרים (connectionist models). כל תכונה נחשבת לקשר (node) ברשת. חיבור בין תכונה לבין אות, פירושו שהתכונה היא חלק מהאות. אם תכונה מופעלת, [...]

שפות ומחשבות

שפות ומחשבות Working memory- מושג שהוטבע ע"י ג'ורג' מילר שלא הסכים עם הגישה הבהיביורסטית פסיכולוגית. טען כי אם יציגו לנו מס' גירויים קוגניטיביים אשר לא קשורים אחד בשני ולא נלמדו קודם לכן נוכל לזכור 7 גירויים (פלוס/מינוס 2). שפה- אם נוכל ללמד חיה שפה יהיה אפשר לטעון כי השפה היא נלמדת ולא רכיב מולד המיוחד רק [...]

הדחקה ושתילת זכרונות

הדחקה ושתילת זכרונות תופעת שחזור זיכרונות: יש היעדר של כל ידע על הטראומה במשך שנים, ובשלב מאוחר יותר מתרחש מופע של זיכרון. ההסברים לתופעה: הדחקה- מתוך משנתו של פרויד, תיאוריה פסיכו דינמית קוגניטיבית. מנגנון שנועד להגן על אנשים מפני התמודדות עם טראומה. ההסבר הפרוידיאני אומר שהייתה טראומה, והקורבן לא יכול היה לשאת את הרעיון של [...]

זיכרון לטווח ארוך

זיכרון לטווח ארוך איך זיכרון לזמן ארוך מקודד אינפורמציה? עושה בעיקר קידוד לפי משמעות. יכול לעשות קידוד ויזואלי, אודיטורי, לפי ריח ולפי כל דבר אפשרי אך אם מדובר על קוד מועדף הוא קוד סמנטי- קוד של משמעות. יש חשיבות גדולה לאירגון האינפורמציה – זה כמו מחסן עם קיבולת בלתי מוגבלת ואנחנו צריכים להגיע לאינפורמציה מאד [...]

זיכרון

זיכרון המודל המוביל של זכרון: מודל שלושת הקופסאות: שלושה סוגים של זיכרון: זכרון סנסורי(של החושים) – החלק הראשון של האינפורמציה שנכנסת לקופסאות הזיכרון. כמויות גדולות של אינפורמציה סנסורית בלבד. הוא מאד קצר מבחינת הזמן שבו האינפורמציה מוחזקת בזכרון. כל מה שנקלט בחושים שלנו נשפך פנימה. הוא מחזיק את האינפורמציה הויזואלית מקסימום שנייה אחת והמוחשית מקסימום [...]

תהליכי זיכרון והשפעתו

תהליכי זיכרון והשפעתו תהליכי זיכרון- אנו מעוניינים לדעת מה משפיע על איכות הזיכרון? ישנם שני תהליכי זיכרון פסיכולוגיים שונים: קידוד- המעבר הקוגניטיבי בין זיכרון לטווח קצר לבין זיכרון לטווח ארוך. שליפה- כיצד אנו ניגשים למה שנמצא במאגר של הזיכרון. אין לנו גישה לזיכרון אלא רק לתהליך השליפה, אם אנו מסוגלים לשלוף מידע מסויים משמע מידע [...]

פעולות הזיכרון

פעולות הזיכרון הזיכרון דרוש כמעט לכלל הפעולות שאנו עושים בחיי היום יום- דיבור, הבנת דיבור, רכיבה על אופניים ועוד. הגדרת הזיכרון על פי בדלי- הזיכרון הוא תהליך קוגניטיבי-מנטלי של קידוד מידע במאגר המתאים לו ושליפה של אותו המידע מהמאגר. הגדרה זו מתייחסת לשני אספקטים- ישנם מאגרים בהם אנו שומרים את הזיכרון וישנם תהליכים שאנו מפעילים [...]

Load More Posts