מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

למידה מורכבת

למידה מורכבת בהתניה הקלאסית והאינסטרומנטאלית יכולת הלמידה הושפעה במידה רבה מיכולת היצור לייצג את המושגים השונים במוחו ואז לפעול על פי ייצוגים אלו. אך יש מקרים בהם לא ניתן לפעול בצורה זו, ובנוסף הפעולות הנדרשות מסובכות יותר מהפעולות האסוציאטיביות הרגילות (כגון פעולה על פי אסטרטגיה וכו').  מפות קוגניטיביות ומושגים מופשטים (טולמן)  מקרה המדגים את יכולת [...]

למידה

למידה למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר אך באופן הדרגתי מתרגלים אליו ומגיבים פחות. Sensitization: תגובה מוגברת בתגובה לגירוי. לדוג' כשנכנסים לסמטה חשוכה מגיבים בצורה קיצונית יותר לגירויים כגון צופר. אורך החיים של שתי תופעות אלו הוא יחסית קצר אך חשיפה ממושכת עשויה לגרום ללמידה ארוכת טווח.  [...]

למידה והתניה

למידה והתניה Behaviorism- זרם בפסיכולוגיה הטוען שפסיכולוגיה היא תחום שצריך לחקור בשיטה המדעית. מה ניתן למדוד בעין? רק את התנהגות האדם. החוקרים מזרם זה טוענו כי לא ניתן לחקור בצורה מדעית את כלל הנושאים הפסיכולוגיים בהם התרכז פרויד. סוגי למידה- למידה בלתי-אסוציאטיבית: Habituation: תגובה הולכת ופוחתת ככל שיש יותר חשיפה לגירוי. לדוג': בהתחלה נבהלים מצופר [...]

בנדורה- הגישה החברתית-קוגניטיבית

בנדורה- הגישה החברתית-קוגניטיבית דטרמיניזם הדדי (reciprocal determinism): הגורמים הפנימיים להתנהגות והגורמים החיצוניים מהווים חלקים במערכת של השפעות אינטראקטיביות המשפיעות על ההתנהגות מחד ועל המערכת כולה מאידך. משולש של התנהגות, סביבה, גורמים אישיים.   השלכות מצופות (anticipated consequences): לא נמתין עד שנקבל היפו-תרמיה לפני שנלבש מעיל ובגדים חמים בחורף.   תהליכי קשב (attentional processes): תפיסת המודל. לא די בכך שהאדם ראה את המודל ואת פעולותיו, עליו [...]

סקינר- גישת הלמידה ההתנהגותית

סקינר- גישת הלמידה ההתנהגותית האישיות מפרספקטיבת הלמידה (the learning perspective): כוללת את כל הנטיות שהאדם רכש לאורך מסלול החיים. זה סט מצטבר של תבניות התנהגות נלמדות.   גישת הלמידה-התנהגות (the learning-behavioral approach): עוסקת בפעולות הגלויות של האדם כפי שנקבעות על ידי החוויות בחייו. מדגישה את הסביבה החיצונית כגורם המכריע העיקרי בהתנהגות האדם.   גישה מכניסטית (a mechanistic approach): בני האדם הם [...]

למידה והתנהגות

למידה והתנהגות - אחד התהליכים הבסיסים והחשובים למחשבה שלנו. -סוגים שונים של למידה : מוטורית , מילולית. -למידה משנה את המבנה של המוח שלנו , כשאנו לומדים משהו חדש המוח משתנה. - חוקרי הביהוויוריזם לא אהבו את פרויד כיון שלדעתם ניתן לחקור רק את מה שניתן לראות - בניגוד לפרויד שדיבר על תהליכים פנימיים. - [...]

מצבי תודעה

 מצבי תודעה   Polysomnography: Slow wave sleep- גלי המוח כמו שמודדים אותם בשלבים 3 ו-4 של השינה.  שינויים במדדים בזמן REM:  EEG- גלים קצרים ותדירות גבוהה כמו בזמן עירות  EOG- העיניים זזות מאוד מהר-rapid eye movement- מודדים עם אלקטרודה שנמצאת צמוד לעין.   ECG- עלייה בדופק  EMG- אין תזוזה במדדי פעילות השריר, השרירים כמו במצב של שיתוק  שינה תמיד [...]

אינטליגנציה

State Vs. Trait: השפעת תכונות האופי שלנו על ההתנהגות שלנו  מהי אינטליגנציה?  Fracis Galton: 1850-1911  מדען אנגלי שניסה להבחין מה הופך אדם לאינטליגנט. אמר שמה שמאפיין אינטליגנציה הן יכולות סנסוריות ומוטוריות גבוהות. מדד משתנים שונים בניסוייו: זמן תגובה, שמיעה, ראייה, זיהוי צבעים, אומדן של אורך וכו'. אסף נתונים מכ-10,000 אנשים שהגיעו לבקר במוזיאון, שם הציב את המעבדה שלו.   איך יודעים אם מבחן [...]

למידה: התניות

למידה: התניות התנייה אינהיביטורית: התניית הבחנה שבה לאחר אימון הבחנה אצל הנבדק, הנבדק לומד כי הגירוי המותנה הוא הגורם לחוסר הופעת הגירוי הבלתי-מותנית. הגירוי המותנה מסמל את העדר הגירוי הבלתי-מותנה, לכן, כאשר הגירוי המותנה הזה יופיע בצמידות לגירוי בלתי-מותנה השונה מהגירוי הבלתי-מותנה הראשוני, הוא עדיין יגרום לעיכוב התגובה המותנית. גירוי מותנה אינהיביטורי לגירוי בלתי-מותנה אפיטיטיבי [...]

למידה

למידה למידה – שינוי יציב, יחסי, במנגנוני ההתנהגות, הנגרם כתוצאה מהתנסות. התנהגותנו יכולה להשתנות כתוצאה מהרבה סיבות, אך רק שינוי הנובע מהתנסות (ולא הבשלה של האורגניזם, או כתוצאה של מוטיבציה) ניתן להגדירו כלמידה. יכולה להתרחש למידה, גם כאשר ההתנהגות לא משתנה, אלא כאשר מנגנוני ההתנהגות משתנים. יש לבצע הבחנה בין למידה לבין ביצוע. אנו אכן [...]

Load More Posts