מכון קוגניטיבי (בהקמה)
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

חקר התפיסה

חקר התפיסה רשתות פשוטות (Simple networks) – רוב המחקר על שלב ההתאמה השתמש בתבניות פשוטות, בעיקר באותיות ומילים. הרעיון הבסיסי הוא שאותיות מתוארות במונחים של תכונות מסוימות, ושהידע אילו תכונות מתאימות לאיזו אות מאוחסן ברשת של קשרים. תיאוריות אלה מכונות מודלים מקשרים (connectionist models). כל תכונה נחשבת לקשר (node) ברשת. חיבור בין תכונה לבין אות, פירושו שהתכונה היא חלק מהאות. אם תכונה מופעלת, [...]

פסיכולוגיה קוגניטיבית קשב

פסיכולוגיה קוגניטיבית קשב "ההתנסות שלי היא הדברים אליהם אני מפנה קשב. רק הדברים בהם אני מבחין מעצבים את תודעתי בלא היכולת לבחור במה אני מתעניין –ההתנסות היא תוהו ובוהו מוחלט"- William James, 1890 סוגים שונים של קשב: סינון סינון (filtering) - בחירה להשאיר מחוץ לקשב מידע שאינו מגיע מן המיקום או האובייקט התפיסתי אליו התכווננו. [...]

2018-09-12T23:41:45+03:00Categories: כללי|Tags: , |

קשב – הסבר קצר

קשב הדברים שמופנה אליהם קשב משפיעים על תהליכים גבוהים יותר, על התודעה. אפקט מסיבת הקוקטייל: כאשר אנחנו נמצאים במקום עם הרבה אנשים, על אף שהקשב שלנו מופנה לאדם איתו אנחנו מדברים, אם נשמע איזכור שחשוב או רלוונטי לנו ממקום אחר (על אף שהוא בערוץ שאנחנו לא קשובים אליו) – הגירוי החיצוני נכנס לנו למודעות (השם [...]

2018-09-12T23:30:41+03:00Categories: CBT|Tags: |

מהו קשב

מהו קשב? מהו קשב? ישנן הגדרות שונות לקשב וישנו מקבץ של מנגנונים שונים האחראיים על קשב. לאדם ישנה מגבלה מבחינת כמות האינפורציה שהוא יכול לעבד וישנה מגבלה בביצוע מס' מטלות בו זמנית. כאשר אנו צריכים לעשות על אותו הגירוי שתי אופרציות שונות- האופרציה שבה לא נתרכז תתבצע בצורה טובה פחות. אנו זקוקים למנגנונים שיעזרו לנו [...]

2018-09-01T19:22:22+03:00Categories: קשב, תפיסה|Tags: , , |

Attentional blink

Attentional blink במשימה יש רצף של כל מיני מספרים, ובתוכו מתחבאות שתי אותיות. המטרה היא למצוא אותן ולדווח על שתיהן. כשהמרחק בין שתי המטרות הוא קצר (כחצי שנייה), היכולת הקוגניטיבית שלנו לזהות את המטרה השנייה מעט נפגע. הממצא הקלאסי של מטלה זו הוא שהדיוק של המטלה השנייה מושפע מהפער בין שתי המטלות. הירידה החדה בביצוע [...]

קשב – מטאפורות

קשב - מטאפורות פילטר: לפי מטאפורת הפילטר, ההעדפות הפסיכולוגיות שלנו כלפיי גירויים/משימות מסוימים דומות למעין פילטר, שמחליט מה רלוונטי ומה לא רלוונטי ומעבד קוגניטיבית לעומק רק את הרלוונטי Spotlight (פנס): לפי מטאפורת הפנס, הקשב מהווה מעין פנס, שמה שנמצא תחת אורו מקבל תשומת לב ואנו מצליחים לעבד אותו לעומק, לעומת כל שאר האינפורמציה שנמצאת בחושך. [...]

2018-08-25T18:20:29+03:00Categories: CBT, קשב|Tags: , |

קשב

קשב בעולם אנחנו חשופים להרבה מאוד גירויים, ובסופו של דבר אנחנו מעבדים רק חלק קטן מאוד מהגירויים האלה - יש עומס תפיסתי רב על הרשתית שלנו ועל איברי החישה האחרים. בנוסף למגבלה בתפיסת האינפורמציה יש גם מגבלה במשימות שאנחנו יכולים לבצע בו זמנית. המגבלה היא לאו דווקא מוטורית – קשה לנו לחשב משהו בזמן שאנחנו [...]

2018-08-25T18:11:36+03:00Categories: קוגניטיבי, קשב|Tags: , |

פסיכולוגיה קוגניטיבית – קשב כדבק

קשב כדבק - Feature integration theory (טריסמן):  תיאוריה לפיה תהליך התפיסה מתחלק לשני שלבים: שלב קדם-קשבי שלא דורש קשב, בו מתרחש עיבוד מקבילי של כל התכונות על פני השדה הויזואלי; ושלב קשבי הדורש קשב, בו מתרחש עיבוד סיריאלי של כל גירוי ואנו מדביקים בין התכונות השונות של כל אובייקט ואובייקט. תפקידו של הקשב הוא להדביק בין התכונות. כלומר גירוי לא מוקשב ישאר מופרד לתכונותיו הגולמיות. תיאוריה זו לוקה בחסר, כיוון שהיא מסבירה שני [...]

פסיכולוגיה קוגניטיבית – קשב

פסיכולוגיה קוגניטיבית - קשב קשב = אוסף של מנגנונים המסייעים להתגבר על עומס הגירויים (information overload) והמשימות (task overload) על ידי התמקדות ותיעדוף אינפורמציה\משימה מסוימת על פני אחרת. ההתמקדות מאפשרת לנו לעבד גירויים רלוונטיים יותר ביעילות יתרה ולהתעלם מגירויים בלתי רלוונטיים. Change blindness: חוסר הבחנה בהבדל מהיר שנעשה בסביבה בה אנו צופים. מדגים כי אני לא מצליחים לעבד את כל השדה הויזואלי בו זמנית - במידה והיינו עושים זאת, יכולנו למצוא את ההבדל בקלות. מודלים מטאפוריים [...]

עומס קוגניטיבי וקשב סלקטיבי

מה משפיע על למידה לא מודעת? עומס קוגניטיבי מול קשב סלקטיבי השפעתם של קשב סלקטיבי ועומס קוגניטיבי על למידה לא-מודעת. לפי השערת הקשב הסלקטיבי, למידה לא-מודעת מושפעת מהפניית הקשב: הפניית קשב למאפיין רלוונטי לחוקיות הנלמדת משפרת את הלמידה, ואילו הפניית קשב למאפיין לא רלוונטי פוגעת בה. לעומת זאת, לפי השערת העומס הקוגניטיבי למידה לא-מודעת מושפעת [...]

Load More Posts