טיפול באמצעות  קבלה ומחויבות ACT

Acceptance and commitment therapy

 

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) היא סוג של פסיכותרפיה המסייעת לך (מטופל) לקבל את הקשיים שמגיעים עם החיים. תרפיית קבלה ומחויבות הייתה כבר ידועה בסביבה במשך זמן רב, אבל נראה כי היא מקבלת תשומת לב תקשורתית בזמן האחרון. בהסתכלות על הנושא הספיציפי, תרפיית קבלה ומחויבות היא סוג של טיפול תודעתי המבוסס על פי התיאוריה, כאשר הרגשה חיובית נרחבת יכולה להתעלות על מחשבות ורגשות שליליים. למעשה, תרפיית קבלה ומחויבות בוחנת את תכונות האופי והתנהגויות בכדי לסייע בהפחתת הימענות מדרכי התמודדות. תרפיית קבלה ומחויבות משפיעה גם על המחויבות שלך לבצע שינויים, ומה לעשות בקשר במצבים אלו, כאשר לא ניתן לדבוק במטרות.

תרפיית קבלה ומחויבות מתמקדת בשלושה תחומים:

  • קבלת את התגובות המטופל ונוכחותו
  • בחירת כיוון מוערך ומשוכל
  • לפעול

קבלה

בין אם זה מצב שאתה לא יכול לשלוט, תכונה האישית שקשה לשנות או רגש מניע, קבלת המצב יכולה לאפשר לך להתקדם. אובססיביות, דאגה וחזרה על דברים שוב ושוב להשאיר אותך תקוע. במובן זה, “לשאול למה”, יכול להשאיר אותך חסר אונים. תרפיית קבלה ומחויבות מזמינה אותך לקבל את המציאות ולעבוד עם מה שיש לך.

כמה אסטרטגיות קבלה:

  1. לתת רגשות או מחשבות לקרות ללא דחף לשלוט בהן.
  2. התבוננו בחולשות שלכם אבל שימו לב לחוזקות שלכם.
  3. תן לעצמך רשות לא להיות טוב בכל דבר.
  4. להכיר את הקושי בחיים שלך מבלי לברוח ממנו או להימנע ממנו.
  5. להבין שאתה יכול להיות בשליטה על איך אתה מגיב, לחשוב ולהרגיש.

דפוזיה

היבט נוסף של תרפיית קבלה ומחויבות הוא קבוצת מיומנויות של למידה, כיצד מחשבתית לא לאפשר חוויות פסיכולוגיות עוצמתיות. דפוזיה כוללת הבנת מחשבות ורגשות לגבי מה שהם באמת, כמו תחושות חולפות או דברים לא רציונליים שאנו אומרים לעצמנו – במקום מה שאנו חושבים שהם דומים לרגשות, הם לעולם לא יהיו אמיתות עובדתיות. מטרת דפוזיה היא לא למנוע את החוויה הרגשית, אלא להפוך אותה ליותר ניהולית בשבילך.

אסטרטגיות דפוזיה מסוימות כוללות:

  1. שים לב למה שאתה מרגיש. מהן התחושות הגופניות?
  2. שים לב איך אתה מדבר אל עצמך, דבר כמו רגשות בהם אתה מנוסה.
  3. איזה פרשנויות אתה עושה על הניסיון שלך? האם הם מבוססים על המציאות?
  4. לתפוס בשורשי התחושות שליליות ותהפול אותם לתחושות מציאותיות.
  5. עכשיו להעריך מחדש את החוויה שלך מנקודת מבט חדשה.

לסיכום

תרפיית בקבלה ובהתחייבות אינה טיפול ארוך טווח. המטופל חווה ניסיון של עיבוד מחדש בין חיבורים מילוליים למחשבות ורגשות, המכונה ריחוק מקיף. תרפייה זו יכולה להיות מאוד מועילה בטיפול בדיכאון, חרדה והפרעות פסיכולוגיות רבות אחרות.