מה זה טיפול פסיכודינמי?

טיפול פסיכודינמי הוא טיפול עמוק בדיבור המבוסס על אותם עקרונות ותיאוריות של הפסיכואנליזה. עם זאת, טיפול פסיכודינמי מתמקד יותר ביחסי המטופל עם החברה ולא ביחסים שבין המטפל למטופל. סוג זה של טיפול יכול לשמש לכל סוג של סוגיית בריאות הנפש, אבל הוא משמש בעיקר לטיפול צורות של דיכאון ומחלות נפשיות אחרות. חלקם כוללים הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), הפרעת קשב וריכוז (ADHD), דכאון, הפרעות אכילה, הפרעות חרדה חברתית והתמכרויות.

כיצד טיפול פסיכודינמי עובד?

בטיפול פסיכודינמי, המטפל יעודד את המטופל לדבר על כל דבר שעולה על דעתם, כמו פחדיהם, דאגותיהם, חלומותיהם, רצונותיהם ויעדיהם. המטרה היא לעזור למטופל לבנות הערכה עצמית וללמוד להשתמש ביכולות שלהם כדי לשפר את מצבם. רוב המטופלים המבקשים טיפול פסיכודינמי מתקשים לשמור על מערכות יחסים ולהחזיק במשימה כדי שהמטפל יתמקד בלעזור להם בקשיים אלו. מטפלים פסיכודינמיים מנסים ללמד את המטופלים שלהם למצוא דפוסים משלהם באמונותיהם, במחשבותיהם וברגשותיהם כדי לקבל את התובנה הטובה ביותר על האני הפנימי שלהם.

תיאוריות על תרפיה פסיכודינמית

חלק מהתיאוריות על טיפול פסיכודינמי כוללות התגברות על רגשות מודחקים ושליליים, הבנה והבעה של רגשות חיוביים, והכרה ברגשות סותרים וכיצד הם משפיעים על היחסים הבין-אישיים. חלק מהדרכים בהן המטפל יכול לעזור הוא על ידי לימוד המטופל על מנת לנתח את הבעיות וההתנהגויות הנוכחיות ולמצוא דרכים חדשות לשפר את מצבם. חלק מהתיאורטיקנים של הטיפול הפסיכודינמי כוללים את קליין, פרויד, גונטריפ, יונג וויניקוט. פרויד טען שהמוח מורכב משלושה תחומים:

  • “האיד – הסתמי” (the Id): האזור השולט על האינסטינקט והלא-מודע.
  • “סופר-אגו” (The Superego): האזור השולט המוסר שלך ואיך אתה רואה נכון ורע.
  • “האגו” (The Ego):המתווך בין “תעודת הזהות” ל”סופר-אגו”.

שלושת השלבים הבסיסיים של תרפיה פסיכודינמית

שלושת השלבים הבסיסיים ליצירת ניסוח פסיכודינמי כוללים תיאור של הדפוסים והבעיות העיקריים, סקירת ההיסטוריה ההתפתחותית של המטופל וקישור הדפוסים להיסטוריה של המטופל:

  • תיאור הדפוסים העיקריים והבעיות: צריך להיעשות לפני שהחולה מנסה לתקן אותם. אם הם לא יודעים מה גורם לבעיות, הם לא יוכלו לקבוע מדוע הם פיתחו אותם וכיצד לשנות אותם. ישנם חמישה קטעי תפקוד שונים: מערכות יחסים, הסתגלות, קוגניציה, עבודה / משחק. המטפל צריך ללמוד את האופן שבו המטופל פועל בכל אחד מהתחומים הללו על ידי הקשבה למה שהם אומרים ולראות כיצד הם מתנהגים.
  • סקירת ההיסטוריה ההתפתחותית של המטופל: נעשה על ידי למידה מעמיקה ורחבה על המטופל (ללמידה מלאה על המטופל). ההיסטוריה ההתפתחותית כוללת את המשפחה של המטופל, כמו גם את הגנטיקה שלהם, ההתפתחויות טרום לידתי, יחסים עם המשפחה, אירועים טראומטיים, ילדות, גיל ההתבגרות, ובגרות.
  • קישור דפוסי ובעיות להיסטוריה: מתבצע באמצעות ארגון רעיונות לפיתוח. השלב האחרון של הנוסחה הפסיכודינמית הוא לקשר בין דפוסים ובעיות הקשורות להיסטוריה ההתפתחותית. חלק מהרעיונות המארגנים כוללים הפרעות התקשרות, פיתוח עצמי, הגנה והתנגדות, אירועים טראומטיים, קשיים קוגניטיביים, בעיות רגשיות ונושאים ביחסים.

מה ההבדל בין תרפיה פסיכודינמית וטיפולים אחרים?

טיפול פסיכודינמי הוא רק אחד מ -500 סוגי טיפול לטיפול בדיכאון ובפרעות אחרות בבריאות הנפש. השניים האחרים כוללים טיפול בין-אישי וטיפול התנהגותי קוגניטיבי.

פסיכואנליזה

סוג זה של טיפול הוא הסוג הנפוץ ביותר, ומתמקד בעיקר ביחסים בין המטופל למטפל. הפסיכואנליזה החלה עם זיגמונד פרויד, וטיפלה בכל מחלה, החל בדיכאון ועד הפרעות בהתמכרות. רוב האנשים המטפלים בפסיכותרפיה מתייחסים אליה כטיפול ארוך טווח או לכל החיים. מטופלים על ידי מטפלים במשך שנים. היחסים בין המטופל למטפל נעשים אינטימיים כל כך שהמטפל יכול לדעת מתי קורה משהו ויודע לעזור.

טיפול בין-אישי

טיפול בין-אישי החל בשנות ה -70 על ידי מירנה וייסמן וג’רלד קלרמן. טיפול בין-אישי פעל כמודל מבנה ייחודי המבוסס על תיאוריות תקשורת ותיקיות. זה בדרך כלל תהליך קצר של כארבעה או חמישה חודשים וחלק הטכניקות בשימוש כוללים משחקי תפקידים וחיזוק חיובי. טיפול בצורה זו יכול להיות טוב עבור סוגים רבים של מחלות אבל הוא הנפוץ ביותר בשימוש על חולים עם:

  • הפרעת דחק פוסט טראומטית
  • פוביה חברתית
  • דיכאון לאחר לידה
  • הפרעה דו קוטבית
  • התמכרות
  • הפרעות אכילה
  • הפרעות חרדה
  • דיכאון

טיפול התנהגותי קוגניטיבי

זהו טיפול התנהגותי קצר טווח שמטרתו לסייע למטופל לראות את הקשר בין רגשות, מחשבות, אמונות והתנהגות או פעולות באמצעות טכניקות מיוחדות וממוקדות כגון תשומת לב, הרפיה, יומן, תרגילים חברתיים, המטפל מסייע למטופל לפתח תוכנית פעולה. טיפול התנהגותי קוגניטיבי מתמקד בהסתגלות קוגניטיבית, המתאמת את מחשבותיו של המטופל כדי להשפיע ישירות על מחשבותיו ועל התנהגותו. חלק מהפרעות בריאות הנפש המטופלות בטיפול התנהגותי קוגניטיבי כוללות:

  • ניהול כעס
  • בעיות בתפקוד המיני
  • הפרעות שינה
  • כאב מתמשך
  • הפרעות אכילה
  • פוביות
  • התמכרות
  • תסמונת עייפות כרונית
  • הפרעה אובססיבית כפייתית
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית
  • בעיות במצב הרוח
  • הפרעת חרדה
  • דכאון

מה זה תרפיה פסיכודינמית באינטרנט?

אנשים רבים בוחרים לעשות טיפול פסיכודינמי באופן מקוון ולא את הטיפול המסורתי פנים אל פנים. האמת היא, הם שניהם יעילים באותה מידה ואת היתרון האינטרנטי הוא בחירה טובה מסיבות רבות.

עלות

דבר אחד, העלות נמוכה יותר, משום שהמטפל אינו חייב לשלם את עלות ההשכרה של המשרד, עלות עובדי החברה המתפעלים את המשרד, ואת עלות השירות עבור המשרד. הן המטופל והן המטפל נהנים מכך משום שאין עלויות הגעה והמפגשים גמישים יותר משום שניתן לעשות זאת כמעט בכל מקום שיש גישה לאינטרנט. אפשר להשתמש בטלפון החכם, בטאבלט, במחשב הנייד או במחשב אישי.

נוחות

יתרון נוסף לטיפול מקוון הוא שאתה לא צריך לחפש כדי למצוא מטפל באזור שלך. המטפל יכול להיות בכל מקום כל עוד הם מורשים לספק טיפול באזור שלך. אתה לא צריך לעזוב את הבית שלך או אם אתה בעבודה, אתה יכול לקיים פגישה על הפסקה שלך בכל מקום שאתה יכול להיות.

זמינות

כאשר אתה פוגש את המטפל “המסורתי” במשרד שלהם, אתה צריך לקבוע פגישה ולחכות עד אז בכדי לדבר על הדברים שמטרידים אותך. אשר, במקרה של הפרעות נפשיות רבות, דברים יכולים לעלות בכל עת, ביום או בלילה. עם טיפול מקוון, אתה יכול טקסט, דוא”ל, או לשלוח הודעה מקוונת למטפל שלך בכל עת שאתה צריך, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. כמובן, הם לא יכולים לענות לך בדיוק באותו רגע (במיוחד אם זה שלוש בלילה אבל הם יענו לך בהקדם האפשרי). רוב המטפלים באינטרנט בודקים את ההודעות שלהם מספר פעמים ביום אז זה בדרך כלל לא הרבה זמן לפני שמקבלים תשובה. זה הרבה יותר טוב מאשר לחכות כמה שבועות כדי לקבוע פגישה.

קלות השימוש

מטופלים עם הפרעות חרדה, הפרעת דחק פוסט טראומטית ודיכאון, הטיפול המקוון יכול להיות הדרך היחידה שבה הם יכולים לבקש עזרה. הסיבה לכך היא כי אנשים רבים עם מצבים אלה בריאות הנפש יש קשה ללכת לשום מקום או לעשות משהו. למעשה, אנשים רבים עם דיכאון עלול להיות בעיה פשוט לקום מהמיטה בבוקר. לסובלים הפרעות חרדה או פוסט טראומטית הפרעת דחק נוטים להיות קשיים עם יציאה ציבורית לפעמים. לכן, להיות מסוגל להתחבר עם המטפל מן הבטיחות של הבית שלהם יכול להיות הצלה עבורם.

האם תרפיה פסיכודינמית באינטרנט יעילה?

מחקרים רבים נעשו על טיפול פסיכודינמי, הן באינטרנט והן במסורתי. ההשפעות ארוכות הטווח על סוג זה של טיפול מראות שההשפעות של טיפול פסיכודינמי באינטרנט הן גדולות כמו בטיפול המסורתי. ההשפעות מדווחות במחקרים על סוגים אחרים של טיפולים פסיכולוגיים כגון טיפול התנהגותי קוגניטיבי וטיפול בין-אישי. אמנם זה נראה כמו שטיפול מסורתי הוא יותר משמעותי ומשפיע, היתרון במקוון הוא היכולת להרגיש בטוח מספיק לדבר בגלוי, הופך את השיטה המקוונת לבחירה טובה יותר עבור רבים.