סקירה של טיפול התנהגותי דיאלקטי

טיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT) הוא סוג מסוים של פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית שפותחה בסוף שנות ה -80 על ידי הפסיכולוגית מרשה מ. לייהאן כדי לסייע בטיפול טוב יותר בהפרעת אישיות גבולית. מאז הפיתוח שלה, זה שימש גם לטיפול סוגים אחרים של הפרעות בריאות הנפש.

מה זה DBT?

טיפול התנהגות דיאלקטי (DBT) הוא סוג של טיפול פסיכותרפי – או טיפול בשיחה – המשתמש בגישה קוגניטיבית-התנהגותית. DBT מדגיש את ההיבטים הפסיכו-סוציאליים של הטיפול.

התיאוריה שמאחורי הגישה היא שכמה אנשים נוטים להגיב בצורה אינטנסיבית יותר ובלתי רגילה כלפי מצבים רגשיים מסוימים, בעיקר אלה המצויים ביחסים רומנטיים, משפחה וידידים. תורת DBT אומרת כי ההתרגשות המינית של אנשים מסוימים במצבים כאלה יכולה לגדול הרבה יותר מהר מאשר האדם הממוצע, להגיע לרמה גבוהה יותר של גירוי רגשי, ולקחת כמות משמעותית של זמן בכדי לחזור לרמת התרגשות מינית בסיסית.

אנשים שמאובחנים לפעמים עם הפרעת אישיות גבולית חווים תנודות קיצוניות ברגשותיהם, רואים את העולם בגוונים בשחור-לבן, ונראה כי הם תמיד קופצים ממשבר למשנהו. מכיוון שרק מעטים מבינים את התגובות האלה – בעיקר משפחתם וילדותם שהדגישו פסילה – אין להם שום דרך להתמודד עם התפרצויות רגשיות פתאומיות, עצומות אלה.DBT היא שיטה להוראת מיומנויות שיסייעו במשימה זו.

רכיבי DBT

  • תמיכה מוכווני: זה עוזר לאדם לזהות את נקודות החוזק שלהם בונה עליהם כך שהאדם יכול להרגיש טוב יותר על עצמו ועל חייהם.
  • מבוסס על קוגניציה: DBT עוזר לזהות מחשבות, אמונות והנחות המקשות על החיים: “אני חייב להיות מושלם בכל דבר”. “אם אני כועס, אני אדם נורא” ועוזר לאנשים ללמוד שיטות חשיבה שונות זה יעשה את החיים נסבלים יותר: “אני לא צריך להיות מושלם לדברים שאנשים דואגים לי”, “כולם מתרגזים, זה רגש נורמלי.
  • שיתוף פעולה: הוא דורש תשומת לב מתמדת למערכות יחסים בין לקוחות וצוות. ב DBT אנשים מעודדים לפתור בעיות ביחסים שלהם עם המטפל שלהם ואת המטפלים לעשות את אותו הדבר איתם. DBT מבקש מאנשים להשלים שיעורי בית, לשחק תפקידים חדשים של אינטראקציה עם אחרים, וכדי לתרגל מיומנויות כגון להרגיע את עצמך כאשר כועסת. מיומנויות אלה, חלק מכריע של DBT, נלמדות בהרצאות שבועיות, נבדקות בקבוצות שיעורי שבועיות, ומופנות כמעט בכל קבוצה. המטפל האישי עוזר לאדם ללמוד, ליישם ולנהל את כישורי ה- DBT.

באופן כללי, טיפול התנהגות דיאלקטי (DBT) עשוי להיראות כבעל שני מרכיבים עיקריים:

1. מפגשים פסיכותרפיים אישיים שבועיים המדגישים את ההתנהגות של פתרון בעיות עבור הבעיות של השבוע שעבר ואת הצרות שעלו בחייו של האדם. התנהגויות של פגיעה עצמית והתאבדות לוקחות עדיפות ראשונה, ואחריהן התנהגויות שעלולות להפריע לתהליך הטיפול. ניתן גם לדון בסוגיות איכות החיים ולעבוד לשיפור החיים בכלל. מפגשים בודדים ב- DBT מתמקדים גם בצמצום והתמודדות עם תגובות פוסט-טראומטיות(מטראומה קודמת בחייו של האדם) ועוזרים לשפר את הכבוד העצמי שלהם ואת הדימוי העצמי שלהם.

הן בין הפעלות והן במהלך המפגשים, המטפל פעיל מלמד ומחזק התנהגות הסתגלותית, במיוחד כאשר הם מתרחשים בתוך היחסים הטיפוליים […]. הדגש הוא על לימוד חולים כיצד לנהל טראומה רגשית במקום צמצום או הוצאתם מהמשברים […]. קשר טלפוני עם המטפל האישי בין הפגישות הוא חלק מהנהלים של DBT.(Linehan, 2014)

במהלך טיפולים פרטניים, המטפל והלקוח פועלים לקראת למידה ושיפור מיומנויות חברתיות בסיסיות רבות.

2. מפגשי טיפול קבוצתי שבועיים , בדרך כלל 2 שעות ישיבה בהובלת מטפל DBT מאומן. בפגישות הטיפוליות השבועיות האלה, אנשים לומדים מיומנויות מאחד מארבע מודולים שונים: האפקטיביות הבין-אישית, סובלנות המצוקה / כישורי הקבלה למציאות, רגולציה רגשית ומיומנויות מודעות.

4 המודולים של טיפול התנהגותי דיאלקטי

1. תשומת לב

החלק המהותי של כל הכישורים הנלמדים בקבוצה מיומנויות הן מיומנויות הליבה.

התבוננות, תאר, ולהשתתף הן מיומנויות הליבה “מה” מיומנויות. הם עונים על השאלה, “מה אני עושה כדי לממש את מיומנויות הליבה העיקרית?”

באופן לא שיפוטי, באופן חד-משמעי, וביעילות הם “איך” מיומנויות לענות על השאלה, “איך אני בפועל מיומנויות הליבה?”

2. יעילות בין אישית

דפוסי התגובה הבין-אישיים – איך אתם מתקשרים עם האנשים שסביבכם ובמערכות היחסים האישיות שלכם – הנלמדים בהכשרה של מיומנויות DBT, חולקים הדמיון לאלה הנלמדים בכמה אסרטיביות ובשיטות לפתרון בעיות בין-אישיות. מיומנויות אלה כוללות אסטרטגיות יעילות לשאול את מה שצריך, איך לומר ‘לא’, וללמוד להתמודד עם קונפליקט בין-אישי בלתי נמנע.

לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית יש לעיתים קרובות מיומנויות בינאישיות טובות. הם חווים בעיות, עם זאת, ביישום של מיומנויות אלה בהקשרים ספציפיים – במיוחד במצבים רגישים או פגיעים רגשית. אדם יכול להיות מסוגל לתאר רצף התנהגותי יעיל כאשר דנים אדם אחר נתקל במצב בעייתי, אבל יכול להיות לחלוטין מסוגל לייצר או לבצע סדרה דומה של התנהגויות בעת ניתוח המצב האישי שלהם.

מודול זה מתמקד במצבים שבהם המטרה היא לשנות משהו (למשל, לבקש ממישהו לעשות משהו) או להתנגד שינויים שמישהו אחר מנסה לעשות (למשל, אומר לא).המיומנויות הנלמדות נועדו למקסם את הסיכויים לכך שמטרותיו של אדם במצב מסוים יתקיימו, ובמקביל לא יפגעו הן ביחסים והן בכבוד העצמי של האדם.

3. סובלנות כלפי מצוקה

רוב הגישות לטיפול בבריאות הנפש מתמקדות בשינוי אירועים ומצבים מטרידים. הם לא הקדישו תשומת לב רבה לקבלה, למצוא משמעות, ולסבול מצוקה. משימה זו התמודדה בדרך כלל על ידי קהילות ומנהיגים דתיים ורוחניים. טיפול התנהגותי דיאלקטי מדגיש למידה לשאת כאב במיומנות.

כישורי סובלנות מצוקה מהווים התפתחות טבעית ממיומנויות של מודעות. הן קשורות ליכולת לקבל, באופן לא-משכנע ולא-שיטתי, הן את עצמו והן את המצב הנוכחי. אף שהעמדה המוצעת כאן היא בלתי-שיפוטית, אין פירוש הדבר כי זהו אישור: קבלת המציאות אינה אישור המציאות.

התנהגויות של סובלנות מצוקה עוסקות במשברים סובלניים והישרדותיים ובהשלמה עם החיים כפי שהם כרגע. ארבע סדרות של אסטרטגיות הישרדות במשבר נלמדות: הסחת דעת, הרגעה עצמית, שיפור הרגע וחשיבה על יתרונות וחסרונות. מיומנויות הקבלה כוללות קבלה רדיקלית, הפיכת הנפש לקבלה, ונכונות מול רצון.

4. וויסות רגשי

אנשים עם הפרעת אישיות גבולית או שהם עשויים להיות אובדניים הם בדרך כלל אינטנסיביים רגשית ושבילי – לעתים קרובות כעס, מתוסכל מאוד, מדוכא, וחרדה. הדבר מצביע על כך שאנשים המתמודדים עם חששות אלה עשויים להפיק תועלת מן העזרה בלמידה להסדרת הרגשות שלהם.

מיומנויות טיפול התנהגותי דיאלקטי רגולציה רגשית כוללים:

  • למידה נכונה לזהות ולתייג רגשות
  • זיהוי מכשולים לרגשות משתנים
  • הפחתת הפגיעות ל “רגש נפש”
  • הגדלת אירועים רגשיים חיוביים
  • הגברת המודעות לרגשות הנוכחיים
  • נקיטת פעולה הפוכה
  • החלת טכניקות סובלנות מצוקה