חלק א’

חלק א' המוח מתרגם את הקלט שאנחנו תופסים, וככה העולם יותר מאורגן. יש פער גדול בין מה שנתפס בחושים לבין המודעות שלנו. הייצוג התפיסתי שאנחנו מכירים הוא לא רישום פאסיבי

קריאה נוספת...

חלק ב’

חלק ב' Apparent Distance Theory תיאורית המרחק המדומה. חשוב לשים לב לכמה דברים: לחוזק התיאוריה: התיאוריה הזו מאוד חזקה, ועמידה מול ביקורות שונות [יחסית לתיאוריות אחרות]; למידה בה היא אוניברסאלית:

קריאה נוספת...

חלק ג’

חלק ג' תורשה לעומת סביבה ברור שלא ניתן לדבר על מנגנוני סביבה ותורשה בנפרד. למרות זאת, מבחינה היסטורית הייתה לה חשיבות בקרב חוקרי הפסיכולוגיה והפילוסופיה, חקרו אותה באופן מאסיבי. בנוסף,

קריאה נוספת...

חלק ד’

חלק ד' אשליות בתחום השיפוט אשליות אינן ייחודיות לתחום התפיסה, הן מלוות את חיינו בכל המערכות הקוגניטיביות - רגש, זיכרון, קבלת החלטות ועוד. נדגים את זה בתחום קבלת ההחלטות -

קריאה נוספת...

חלק ה’ – תפיסה לא מודעת

חלק ה' - תפיסה לא מודעת מהי תפיסה בלתי מודעת? תפיסה תת-סיפית: למרות חוסר המודעות של הנבדק לחשיפה לגירוי, בתגובתו לגירוי אחר, או בהתנהגות שלו בזמן העוקב, רואים שהוא קלט

קריאה נוספת...

חלק ו’

חלק ו' תפיסה בלתי מודעת ותפיסה תת סיפית. בתפיסה תת-סיפית השורה התחתונה היא שניתן לראות תפיסה תת סיפית במעבדה, לא מקובל שקיימת תפיסה תת סיפית מחוץ למעבדה. יש ניסויים המשתמשים

קריאה נוספת...

חלק ז’ – ייצוגים חזותיים בזכרון לטווח ארוך

חלק ז' - ייצוגים חזותיים בזכרון לטווח ארוך כביכול ברור לנו שיש ייצוגים חזותיים ב-LTM, כשאומרים "תדמיין חתול", אנחנו מדמיינים תמונה של חתול. למרות זאת, הנושא נחקר באופן מאסיבי עד

קריאה נוספת...

חלק ח’ – קשב

חלק ח' - קשב בכל רגע אנחנו מוצפים בכמות מידע, ובכל רגע אנחנו מפנים קשב רק לחלק מהדברים. למשל, אי אפשר בו-זמנית לעקוב אחרי שני ערוצי שמיעה. אם כך אין

קריאה נוספת...

חלק ט’ – תכונות הקשב החזותי

חלק ט' - תכונות הקשב החזותי גודל הקשב לפני המון שנים היה ניסיון ראשון לבדוק את גודל הקשב. Eriksen: Flanker task פרדיגמת הפלנקר נפוצה עד היום. מציגים לנבדק מטרה במרכז,

קריאה נוספת...

חלק י’ – תכונות הקשב

חלק י' - תכונות הקשב שני רעיונות מרכזיים בתחום הקשב: תיאורית העומס התפיסתי - Theory of Perceptual Load תיאוריה של פרופ' נילי לביא, שמנסה לחבר בין תיאוריות מבניות לתיאוריות של

קריאה נוספת...