FOMO

איך להתמודד עם פחד מהחמצה (FOMO)

פחד מהחמצה (FOMO) מטריד אחוז גדל והולך מהאוכלוסיה – אנשים שמתחייבים ליותר מדי ולא מצליחים לקיים רבות מההתחייבויות, או לחלופין בוחרים להימנע מהסכמים ומהתחייבויות במידת האפשר. ברוב המקרים, המניע להתנהגותם הוא הפחד שהתחייבותם תגרום להם לאבד את הסיכוי להשתתף בפעילויות אחרות שאולי יובילו לסיפוק אישי גדול יותר. מחשבה שעוברת לעתים קרובות בראשם של הסובלים מפחד מהחמצה היא: “אני מעדיף שלא לסגור אופציות”.

FOMO

FOMO

להלן מוצעות עשר שיטות שיעזרו לשחרר אותך מאחיזתו של הפחד מהחמצה FOMO, ולשפר את איכותם של קשריך החברתיים ושל טובתך הכללית.

  1. האט: רובנו נעים בקצב מהיר מדי, שאינו נחוץ או מועיל לטובתינו. קח את הזמן כשאתה אוכל, נוהג, מדבר, או עוסק במטלות היום-יום. הצבת תזכורות במקומות בולטים יכולה לסייע לך לזכור זאת. יעזור גם לבקש מאחרים שיתמכו בך, במיוחד ממי שגר יחד איתך או שיש לך קשר קרוב איתו.
  2. התאמן בהבחנה בין מה שבאמת חשוב ונחוץ לבין מה שרצוי ותו לא, וותר על כמה מהדברים שלא באמת תורמים להעמקת איכות חייך. היה מוכן להגיד לא על יותר דברים. זה יספק לך יותר זמן שאותו תוכל להקדיש לחוויות התורמות והמשמעותיות יותר. זכור: יותר אינו בהכרח טוב יותר. התמקד במה שישפר את האיכות, לא הכמות, של חוויותיך.
  3. החוויה עצמה חשובה ממראית העין: תמיד יהיו אנשים שנעריץ או אף נקנא בהם. מדובר בתסביך “הדשא של השכן ירוק יותר”. קנאה יכולה בקלות להפוך לטינה כשאנו לא מזהים את ההזדמנויות שבחיינו שלנו, שבכוחן ליצור חוויות משפרות-חיים. אם נתמקד בחוויה – תחושת סיפוק, הרפתקה, חיבור, הנאה, כבוד עצמי, חופש – שעומדת מאחורי מראית העין – עושר, נישואין, מכונית ספורט, בית מפואר – נוכל להבחין בין החוויות המספקות באמת ובתמים לבין אלה שיספקו רק תחושת הנאה זמנית. הנאה היא דבר מצוין, אבל התעסקות אובססיבית בה יכולה להחליש את יכולתינו לחוות את הסיפוק העמוק יותר, שבא מטיפוח הנפש.
  4. היה מוכן לבצע ויתורים: צרכים הינם מוגבלים. רצונות הם אינסופיים. קבלת העובדה שהנסיון להגשים כל רצון ורצון נדון לכשלון מעיד על חכמה רבה בהרבה מאשר היכנעות לדחפינו ולסיפוקים מידיים. אם נעמיד פעילויות מסוימות בראש סדר העדיפויות, נוכל לוותר ביתר קלות על אחרות. החלט מהם הדברים שהכי חשובים לך והתמקד בהם. המילה האנגלית ל’להחליט’, ‘decide’, מגיעה מהמילה הלטינית ‘decidere’, שמשמעותה ‘לחתוך’. החלטה על סדר עדיפויות דורשת מאיתנו לחתוך חלק מהאפשרויות מחיינו, אבל מאפשרת לנו להתרכז באלה האוצרות בתוכן רגש ומשמעות.
  5. דבר אחד כל פעם: גם אם אנשים אחרים מבצעים כמה פעולות בו זמנית, אנחנו לא חייבים לעשות זאת. מאז שנות ה90 של המאה ה20, פסיכולוגים ביצעו ניסויים וחקרו את גבולות ריבוי המשימות, והמסקנות חד משמעיות: הנבדקים התקשו לבצע אפילו את המשימות הפשוטות ביותר בו זמנית. המוח האנושי מסוגל להגיב לבקשת פעולה אחת בלבד בכל רגע נתון. הפסיכיאטר אדוארד האלוול מתאר ביצוע של כמה פעולות בו זמנית כ”פעילות דמיונית שבה אדם מאמין שבכוחו לבצע שתי פעולות ויותר בו זמנית בדיוק כמו שהיה מבצע פעולה אחת”. כשאנשים מנסים לבצע יותר מדי פעולות בו זמנית הם בדרך כלל נכשלים. לעומת זאת, כשהם מתמקדים במשימה אחת ומעניקים לה את מלוא תשומת הלב, לא רק שגדלה הסבירות שיצליחו להגיע לתוצאה איכותית, גם רמת הסיפוק בעת ביצוע המשימה גבוהה בהרבה.
  6. התאמן בהגברת המודעות: במקום לרדוף אחרי מה שאולי מהווה רק אשליה של אושר, אנחנו יכולים לחתור בעדינות אל הסיפוק העמוק שבא עם טיפוח המודעות – הנוכחות שלנו בחיינו והבחינה הלא-שיפוטית של חוויות הרגע שלנו. במקום לנסות נואשות להגיע למעמד של כוכב, טפח את אמנות ההנאה מהיום-יום. ספרה של סילביה בורסטין, ‘Don’t Just Do Something, Sit There’, מספק תובנות שיעזרו לך להטמיע את המנהג הזה בחייך.
  7. קשרים חברתיים חשובים יותר מרכוש חומרי: מבחינת איכות החיים, קשרים חברתיים עמוקים עולים בחשיבותם על כמות גדולה של רכוש או חוויות. השקעת זמן ואנרגיה בקשרים החברתיים, וטיפוח הכישורים שהם דורשים, הם מהדברים הטובים ביותר שבכוחינו לעשות כדי להביא את חיינו לרמות סיפוק חדשות. מדובר בתרופה מעולה לפעילות הכפייתית המאפיינת פחד מהחמצה FOMO.
  8. התענג על הרגע: קח את הזמן והתעכב על חוויות מאושרות במקום להיחפז על פניהן בדרכך אל הריגוש הבא. הרח באמת את הקפה (וגם ורדים או כל ריח מקסים אחר שאתה נתקל בו). קח את הזמן כדי להינות באמת ובתמים מהתענוגות החושניים שמגיעים למודעותך, וטפח את אמנות ההתענגות על טעמים, מראות ותחושות אחרות שאתה נתקל בהם בחיי היום-יום.
  9. טפח תחושת הכרת טובה: במקום לרדוף אחרי פנטזיות שאנחנו מאמינים שיספקו אותנו, אפשר לטפח את הכרת הטובה. זה מאפשר לנו להעריך באופן עמוק יותר את מה שיש לנו במקום להתמקד במה שאין לנו או במה שהיינו רוצים שיהיה לנו. פחד מהחמצה FOMO הוא הפחד שלא יהיה לנו משהו הכרחי לרווחתינו. הכרת טובה מאפשרת לנו לספור את הדברים הטובים שנמצאים בחיינו עכשיו, ברגע זה, המקום שבו החיים באמת נמצאים.
  10. חשוב להינות מהתהליך: הטמעת מנהגים אלה בחייך יכולה להיות עבורך ברכה והזדמנות, במקום סדרת מטלות. אפשר לעצמך להינות מהרמה המוגברת של רגיעה והקלה שתיכנס לחייך כשתעניק לעצמך את החוויות האלה. זה לא רק אתה – כל האנשים שבחייך ירוויחו מכך שתתגבר על הפחד שלך מהחמצה FOMO.